Kemi

Tilordning HNMR - Kemi eksamen

23. maj 2016 af Malene121 - Niveau: A-niveau

Jeg har problemer med hensyn til, tilordning af HNMR-spektre. Er der nogle der evt. kunne forklar mig dette? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det er lidt lettere med et konkret eksempel, hvis du har et. 


Svar #2
23. maj 2016 af Malene121

Jeg har vedhæftet et eksempel.

Det er tolkningen af de forskellige stoffer der er problematisk for mig, da jeg ikke kender til en nem metode. 

Vedhæftet fil:Eksempel.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Har du en databog og Forsamling Kemi A?


Svar #4
23. maj 2016 af Malene121

Ja det har jeg :) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

På side 33 i Formelsamling Kemi A er der et skema, jeg vil råde dig til at bruge. Det er rigtig godt til at skabe et overblik. Der gives her ogsået eksempel, som du kan tage udgangspunkt i. S.59 i databogen, evt. et andet sidetal, hvis vi ikke har ens bøger, findes der et opslagsværk over tabelværdier. Prøv med udgangspunkt i skemaet at give dit bud, herefter kan jeg prøve at guide dig. Er det eneste du ved om stoffet dets molekylformel, du kender ikke stoffets funktionelle gruppe(r)? Det kunne tyde på, at der er tale om en ester. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. maj 2016 af Heptan

Prøv at lave en tabel der viser forholdene mellem integralerne (højden af den røde kurve) for hvert signal, og multipliciteten af hvert signal (fx 1 top, 3 toppe, 4 toppe...), og det kemiske skift (som aflæses på x-aksen).

Forholdet mellem integralerne er også forholdet mellem antal hydrogenatomer.

Til hvert signal hører en type hydrogenatom. Der findes en "n+1" regel, der fortæller hvor mange  hydrogen naboer der er. Et signal som er en triplet (3 toppe) har altså 3-1 = 2 naboer.


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. maj 2016 af Heptan

Jeg vil anbefale at ikke at spekulere så meget på de kemiske skift til at starte med, men istedet kigge på integraler og multipliciteter.

Fx ser vi, længst til højre, en triplet (2 naboer) med integralet 3 (dvs. den har 3 nabo hydrogenatomer). Vi tilordner den CH2-CH3. Da den har 2 nabo hydrogenatomer, vil vi også forvente at kunne finde dem i spektret; hvis vi finder et signal med integralet 2 og mindst 3 nabo hydrogenatomer, kan vi bekræfte at vi har en ethylgruppe CH2-CH3. Det signal finder vi ved 4,2 ppm, og det er en kvartet. Det betyder at den kun har 3 naboer. -CH2-CH3.


Brugbart svar (0)

Svar #8
23. maj 2016 af Heptan

En nyttig formel er umættethedsindeksformlen, som fortæller hvor mange dobbeltbindinger/ringslutninger der er.

2C + 2 = H + 2I

hvor C er antallet af carbonatomer, H er antallet af hydrogenatomer og I er antallet af dobbeltbindinger/ringslutninger. Hvis I er stor, har man typisk et aromatisk system, da en benzenring i sig selv har I = 4 (tre dobbeltbindinger og en ringslutning).


Skriv et svar til: Tilordning HNMR - Kemi eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.