Fysik
Beviser for eksistensen af sorte huller
Hej alle!
Jeg sidder lige nu og laver mit AT, der handler om det sorte hul i Mælkevejen og dets Schwarzschild-radius. Jeg har allerede skrevet lidt om den generelle relativitetsteori (princippet bag og tests, der verificerer den) og om Schwarzschild-løsningen til feltligningerne i den generelle relativitetsteori, der forudsiger sorte huller.
Men så ville jeg også meget gerne have lidt om, hvilke eksperimentelle/observationelle indicier, der peger på eksistensen af sorte huller ud over, at de forudsiges af den generelle relativitetsteori. Så hvordan ved man egentlig, at der findes sorte huller? Selvfølgelig er der det der med at man kan se stjerner, der kredser om noget man ikke kan se (og bestemme massen af det, som så er meget stor), men hvad er der ellers?
Svar #1
03. juni 2016 af Jerslev (Slettet)
#0: Der er rigeligt med observationer, der styrker eksistensen af sorte huller. Hvis du vil have nogle meget nye observationer kan du kigge på detektionen af gravitationelle bølger, der kom for et stykke tid siden. Her målte man tyngdebølger udsendt ved sammenfaldet af to sorte huller.
Ellers kan du kigge på:
- Tilvækstskiver
- Røntgenstråling udsendt fra tilvækstskivens inderste dele.
- Absorption i gas eller andet omkring det sorte hul
- Gravitationelle linseeffekter.
Med det sagt, så er opdagelsen af Sag* ret lige til. Man har fulgt stjerners kredsløb i mælkevejens centrum i mange år, og de kredser om et eller andet, som man via Keplers 3. lov har kunnet finde massen på. At de så skal kredse om noget så massivt, som vi forresten ikke kan se (og dermed skal fylde utroligt lidt i rummet), giver en ret ligetil konklusion.
Svar #2
03. juni 2016 af nm26 (Slettet)
Tusind tak for hjælpen! :)
Men der er lige noget jeg skal være helt sikker på:
Når du skriver 'Absorption i gas eller andet omkring det sorte hul', er jeg ikke helt sikker på, hvad du mener. Mener du, at hvis stof krydser begivenhedshorisonten, så vil de 'fanges' af det sorte hul?
Og med gravitationel linseeffekt, mener du så, at hvis fx en stjerne ligger bagved et sort hul, så vil lyset fra stjernen pga. det sorte huls gravitationsfelt afbøjes og man vil se lyset flere steder og det vil forstærkes, og fordi der tilsyneladende ikke er noget foran så ved man at det er et sort hul?
Undskyld, hvis det er dumme spørgsmål, jeg vil bare gerne være sikker på, at jeg har forstået dig rigtigt.
Skriv et svar til: Beviser for eksistensen af sorte huller
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.