Fysik

Farverigt sollys gennem vindue

05. juni 2016 af sjls - Niveau: C-niveau
Hej
Det her er egentlig ikke et spørgsmål til noget ang. skole eller lektier, men jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er nogen, der kan forklare mig, hvorfor en solstråle, der går gennem et vindue, kan udsende en stråle, der næsten ligner en regnbue?
Strålen her er på min dør og kommer fra solens stråler gennem mit vindue, hvilket fik mig til at undre mig over, hvorfor strålen "skifter farve", når den går gennem ruden?
Det må vel være noget med nogle fotoner og farvespektret, eller hvordan?
Jeg ville blive meget glad, hvis nogen gad forklare det for mig.
Tak på forhånd.
P.S. Det er sikkert vildt simpelt, og jeg kommer måske til at ligne en idiot, men jeg har ikke haft fysik i et år nu, så det må vel være min undskyldning. :)
Vedhæftet fil: image.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2016 af Eksperimentalfysikeren

Der er sikkert en kant, der danner et prisme. Prøv at holde et stykke papir dér, hvor du ser farverne. Følg nu lyset baglæns til du når ruden. Se så efter, om der er en kant. Det kan også være, at du har en glasfigur eller lignende, der kan virke som prisme.

Hvis du ikke finder en sådan kant, kan det i stedet være noget, der har nogle striber tæt ved hinanden, f.eks. en CD, der har mange tætliggende spor. Det lys, der kastes tilbage fra en CD, vil kunne blive opdelt i farver. I gymnasiet får men gennemgået det optiske gitter, der i gymnasiesammenhæng ofte er udført, så lyset går gennem gitteret. Gittre kan også være indrettet til reflektion af lyset.

Jeg tror mest på, at det kan være prismevirkning, men gittervirkningen kan også opstå ved en tilfældighed.

Svar #2
05. juni 2016 af sjls

Det vil jeg prøve at undersøge nærmere, når strålen kommer til syne igen. Men hvordan vil en prisme da danne denne virkning?

Og som sagt har jeg (desværre) ikke haft fysik i gymnasiet endnu, da jeg først skal have det her efter sommerferien i 2.g, så det optiske gitter er ikke liige min spidskompetence. Men jeg har læst noget om det og set nogle videoer, og jeg mener da, jeg har en nogenlunde grundforståelse af konceptet.

Jeg lagde også mærke til, at samme effekt skete, da jeg sad udenfor i solen med et glas, hvor der på den anden side af glasset (den modsatte side af, hvor solens stråler kom fra), opstod en farverig stråle på bordet.

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. juni 2016 af Eksperimentalfysikeren

Når lys går fra luft til glas i enskrå vinkel, vil det brydes, så det kommer til at gå i en retning, der er nærmere vinkelret på overfladen. Størrelsen af brydningen afhænger at indfaldsvinklen, der er vinklen mellem normalen til overfladen og strålens retning, glassets sammensætning og lysets bølgelængde, rødt lys brydes mindst og blåt mest. Det sidste bevirker, at lysstrålen deles op i forskellige farver. Hvis glaset har parallelle side, vil lyset brydes igen, men denne gang kommer alle farverne af lys til at gå i samme retning, fordi brydningen nu går tilbage til den oprindelige retning. Hvis glassets sider danner en vinkel med hinanden, kan lyset blive brudt, så farverne skillles mere ad. Det sker i et prisme, men kan også ses ved kanten af en rude eller et spejl.

Svar #4
06. juni 2016 af sjls

Aha, nu forstår jeg. Tusind tak for svaret, så fik jeg lært noget nyt :)

Skriv et svar til: Farverigt sollys gennem vindue

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.