Almen studieforberedelse (AT)

AT i psykologi!

12. juni 2016 af IBSELIBS (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej!
 

Jeg skal til AT-eksamen om 1.5 uge, og jeg er nu kommet helt i tvivl ang. mine metoder!!

Jeg har i psykologi sagt at jeg har anvendt Casemetode, da jeg har taget udgangspunkt i Lazarus og Folkmans teori. Da Lazarus og Folkman har sat sig ind i andre folks liv, tænkemåde og adfærd for at nå frem til deres teori. Dette gør jeg ved at benytte deres teori på to artikler “Jeg troede jeg var lavet af jern” og “Skuespiller Anne Louise Hassing: Min krop lukkede helt ned”. Udover Lazarus og Folkmans metode har jeg også benyttet teorier fra Anthony Giddens og Karl Marx, dog har disse teorier været benyttet på samfundsfagligt grundlag. 

Men er det overhovedet sådan man bruger casemetoden??

Jeg synes at metoder i psykologi faget er meget forvirrende, så HJÆLP!
Derudover så kom jeg også til at tænke på, skal jeg tage udgangspunkt i den metode som de teorier jeg bruger, tager udgangspunkt i, eller er det kun de metoder jeg selv bruger til at finde mine svar? Er Teorier et helt seperat afsnit?

ÅH GUD, jeg er meget forvirret, så hjælp!!!

På forhånd TAK


Svar #1
12. juni 2016 af IBSELIBS (Slettet)

hjælp!!! ):


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. juni 2016 af chiqqa (Slettet)

Altså jeg var også oppe i AT her forleden ved en fuldbyrdet kombination af fagene Psykologi og dansk. Jeg arbejdede med Identitetsdannelse på de sociale medier. Jeg havde foretaget en feltundersøgelse, hvor jeg observerede facebook platformen. Der benyttede jeg mig af Casestudie metoden, der er en kvalitativ metode. 

Du skal passe på, bare fordi de to teoretikere/forsker har benyttet casemetoden, så betyder det ikke, at du har benyttet den. Du skal være opmærksom på at skelne mellem disse to ting. 

Du skal bare sige i din metoder, at du har taget afsæt i de her to teoretikere, som du har benyttet som et værktøj til at fortolke og analysere de her to artikler. Fortæl herefter hvorfor du har benyttet netop de her to teoretikere og hvad har du benyttet dem til?

Tænk også over fordele/ulemper ved teorierne og tænk på om du kunne have brugt nogle andre teorirer. Hvorfor har du valgt netop dem? 

Hvis du besvarer alt dette, så skal du nok få 12 ;) 


Svar #3
12. juni 2016 af IBSELIBS (Slettet)

Vil det så sige, at hvis jeg analysere to artikler ved hjælp af to teorier, så benytter jeg IKKE casemetoden eller hvordan? Fordele og ulemper har jeg styr på, jeg er bare usikker på at jeg ingen metoder i psykologi har i brug, men at jeg kun har teorier i brug.. :( 


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. juni 2016 af chiqqa (Slettet)

Jo det er casemetoden du benytter, da du analyserer en "case" vha. releveant teori. Du skal også vide, at casemetoden er en kvalitativ metode. Så er der jo også tale om en hermaneutisk tilgang til din analyse, da den ligge rop til tolkning og forståelse. 

Så der er nogle metoder i brug helt sikkert :**


Svar #5
13. juni 2016 af IBSELIBS (Slettet)

Okay, jeg tror jeg er ved at have styr på det nu. Tusind tak for hjælpen! 


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. juni 2016 af sofie1222

Hej!

Jeg er også ret forvirret over hvad det er jeg har brugt af metoder..

Jeg har skrevet at jeg har brugt case-studie metoden, hvor jeg har analyseret nogle tekster og sat noget relevant teori på, herunder tilknytningsteorien, behavorismen (om menneskets adfærd) osv. Men jeg er ret usikker på, hvordan jeg skal komme igennem det? Kan I evt. hjælpe? :) 


Skriv et svar til: AT i psykologi!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.