Matematik
Hjælp til at isolere en størrelse og hæve minusparanteser
Hej,
Er der en, der kan forklare hvad det vil sige, når der står: Du skal kunne isolere en størrelse?
Også er jeg også i tvivl, når der står: Du skal kunne hæve minusparanteser
Jeg ved ikke, hvordan man isolere en størrelse eller hæver minusparanteser og derfor håber jeg, at der en, der kan forklare det.
På forhånd tak.
Hvis du skal "isolere en størrelse", handler det om at isolere i et udtryk. For eksempel kan du have en ligning
2x-3=10+2-5x
hvor du skal løse den for x. Det gøres ved at isolere x, dvs. sætte x alene. Man samler altså først x'erne på samme side af lighedstegnet og reducerer, indtil der kun står x på den ene side. Så har du isoleret x.
Når man hæver minusparenteser, ændrer man fortegn inde i parentesen. Dvs. hvis du har dette;
2+5-(3+5-2)
kan du hæve minusparentesen ved at ændre fortegn, så der i stedet står:
2+5-3-5+2
P.S. Jeg kan ikke lige få den matematiske notation til at virke her på Studieportalen, det plejer den ellers, men du må derfor undskylde tallene, der er blevet skrevet i tekst.
Svar #2
14. juni 2016 af mette48 (Slettet)
Er det ikke bare udtryggene du ikke kender?
Når du løser en ligning, isolerer du x i ligningen
på tilsvarende måde kan du isolere andre led i en ligning
eks.
isoler t i udtrygget
p*V=n*R*t
divider med n på begge sider
p*V/n=R*t dividerer med R på begge sider
p*V / (n*R) =t
Hæne en minusparentes
2(a+b) - (3a+2-4b)
først står en gange parentes, hvor man ganger alle led med 2
2a+2b - (3a+2-4b)
derefter kommer en parentes med et minus foran, dette er minusparentesen.
Minuset og parentesens to dele fjernes samtidig med at fortegnene inde i parentesen endres fra + til - eller fra - til +
2a+2b - ( +3a+2-4b)=
2a+2b -3a-2+4b=-a+6b-2
Skriv et svar til: Hjælp til at isolere en størrelse og hæve minusparanteser
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.