Fysik
Hastighed og tid
Kunne man forestille sig, at vi mangler tidens hastighed?
Der må være et eller andet som gør at vi kan bevæge os, ældes, stjerner dør, universet udvider sig. Kunne man forestille sig, at tiden er bølger som gør bevægelse mulig? I såfald, så må afstanden på bølgen fra tiden være mindre end noget vi hidtil har kendt til. Fotoner bevæger sig fra solen og ud i universet, men dette foton må kunne komme frem på en eller anden måde. Måske en tidsbølge? Glem teoribøgerne, for Einstein havde heller ikke medvind i starten..
Tidsbølge som gør bevægelse muligt? En tidsbølges, hvis længde må være meget mindre en end lysets bølgelængde. Undskyld hvis det lyder nonsens, det er bare en tanke jeg har gået i lang tid med. Jeg håber at der evt. er nogen som evt. kan be- eller afkræfte om det kunne være muligt.
Det som skulle lyde nonsens, det er at jeg ville mene at tiden skulle være en bølge. (og evt. kunne komme fra universets midte (Big Bang's start punkt))
Svar #1
17. juni 2016 af Eksperimentalfysikeren
Jeg kan godt forstå, du tænker på, hvad tiden er. Det er der mange, der har gjort, men der er endnu ingen, der er kommet med et tilfredsstillende svar. I fysikken behandler vi nærmest tiden som Euklid behandler punkt- og liniebegreberne. Vi kan benytte dem og til en vis grad beskrive, hvordan de skal opfattes, men den hvad de egentlig er, står hen i det uvisse.
Jeg ved ikke, om der vil komme en bedre forståelse af tidsbegrebet. Jeg synes, det er udmærket, at du tænker over det, men pas på med at bruge for megen tid (!) på det. Lad det hellere ligge i baghovedet og "gære". Så kan det være, der dukker noget brugbart op, men sats ikke for meget på det.
Svar #2
17. juni 2016 af hesch (Slettet)
Kuriositet:
Ved Big Bang formoder man at der blev dannet lige store dele stof og antistof. Disse stoffer interagerer ( ophæver hinanden ) under udvikling af voldsomme energimængder. Mærkværdigvis er det sådan, at det vi i dag kalder "stof" har "ædt" mere antistof end omvendt, således at vi i dag har et overskud af stof, andragende måske 0,1% (?) af den oprindelige mængde stof, mens antistoffet nærmest er væk.
Tiden har en hastighed, og dermed en retning, og så er det at "ham der" Holger Nielsen påstår, at havde tiden taget en anden retning, kunne det forholde sig lige omvendt: At det vi i dag kalder "antistof", ville have været det dominerende restprodukt efter det gensidige æderi.
Så når tidsbølgers hastighed er opklaret, ( med enheden [tid/tid] ? ), kan vi jo spekulere om vi egentlig er lavet af stof eller antistof, skulle vi være i tvivl om tidens retning.
Skriv et svar til: Hastighed og tid
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.