Biologi

Klage over skriftlig karakter i biologi? - Kan du læse min eksamensopgave igennem?

17. juni 2016 af STTF (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle sammen. Jeg har som alle andre lige fået offentliggjort mine skriftlige karakterer igår. Jeg blev meget overrasket, da jeg så min karakter for skriftlig biologi. Jeg har igennem 3 år på gym fået 12 i biologi skriftlig på både 1. standpunkt, 2. standpunkt og årskarakter (nogle af opgaverne har jeg fået 10 for). Da jeg tjekkede min eksamenskarakter, så jeg, at jeg var faldet 2 karakterer. Egentlig havde jeg ikke tænkt mig at klage. Jeg ville bare gerne se kommentarerne til min opgave, så jeg kunne finde ud af, hvorfor jeg fik den karakter, som jeg fik. Da jeg snakkede med min idrætslærer/studievejleder, foreslog han, at jeg eventuelt kunne klage. Jeg ved bare ikke om, jeg har grund til at klage? Jeg har tænkt lidt over det. Først tænkte jeg, at den eksamen egentlig ikke var så anderledes end, de opgaver jeg har lavet før, og følte at jeg havde okay styr på det. Senere begyndte jeg at tænke på de fejl, der måske var og kunne godt se, at den nok ikke var til 12. Den kunne måske alligevel være til et lille 10-tal? Er der nogen der har forstand på biologi på A-niveau i STX, der har tid til at læse den igennem og vurdere om, den ligger til mere end 7? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. juni 2016 af JulieW99

Jeg ville nok bede om en begrundelse for karakteren. Er den ikke ordentlig, kan du vælge at klage. Det kan også være at du ganske enkelt bare har lavet noget rod, hvilket sker for selv den bedste af og til.

- - -

Vh Julie


Svar #2
17. juni 2016 af STTF (Slettet)

Hvordan får jeg fat i begrundelsen? :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. juni 2016 af JulieW99

Du skal have fat i din lærer, så den kan tage fat i censor. :)

- - -

Vh Julie


Svar #4
17. juni 2016 af STTF (Slettet)

Okay, tusind tak! :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. juni 2016 af JulieW99

Du skal nok skynde dig, hvis du vil have det ændret, og mener der er grundlag for klage. Held og lykke med det. :)

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Man har 14 dage, fra offentliggørelsen af karakteren, til at klage. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. juni 2016 af Beckmesser (Slettet)

Opgaven er ikke bedømt af læreren, men af to eksterne censorer, der mundtligt blev enige om en karakter på censormødet i tirsdags. Klagen skal forelægges skolen (rektor). Hvis skolen "fremmer" (dvs. ikke afviser) klagen, forelægges den de eksterne bedømmere, der skal afgive en skr. udtalelse. Herefter træffer rektor afgørelse på baggrund af de to udtalelser.

Alt dette har læreren ikke noget at gøre med. Sandsynligvis har han ikke engang læst opgaven.

https://www.uvm.dk/Uddannelser/Gymnasiale-uddannelser/Proever-og-eksamen/Klager-over-eksamen-i-gymnasiale-uddannelser


Skriv et svar til: Klage over skriftlig karakter i biologi? - Kan du læse min eksamensopgave igennem?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.