Generelt

Spørgsmål om gennemsnit til videregående uddannelse

20. juni 2016 af dondojondo

Hej,

Jeg står i en situation, hvor jeg søger noget vejledning vedr. min fremtid på en videregående uddannelse. Sagen er den, at jeg pt. går på STX, og har netop afsluttet 2.g. Mit nuværende snit er ikke noget at prale af - jeg har brugt for meget tid på fester og det sociale liv i gymnasiet, i stedet for at fokusere på min uddannelse. Det er jeg virkelig ved at indse, og derfor skal der virkelig arbejdes igennem næste år. 

Poroblemet er, at jeg meget gerne vil studere jura. Mit snit er indtil videre kun 5,4 - men jeg frygter ikke, at jeg ikke kan oparbejde det. Det jeg frygter mest er, at jeg har dumpet to fag: matematik B og tysk B. Kan dette have en indflydelse på mine optagelsesmuligheder på jura?

En anden ting er, at jeg selvfølgelig gerne vil have muligheden for en bred diversitet i valget af uddannelse efter STX, selvom jura lige nu betyder mest. Matematik B kræves på rigtig mange af de uddannelser, jeg finder interessante. Hvad kan jeg gøre i dette tilfælde? Og hvad med tysk?

Jeg håber virkelig, der sidder en person derude, der kan svare mig på disse spørgsmål. Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

Det er klart at dine dumpede fag får indflydelse på dine adgangsmuligheder via kvote 1 hvor det jo er gennemsnittet der tæller 100%.

Hvis du får brug for Mat B eller Tysk B og holder fast ved din nuværende skolegang, så skal du enten tage faget igen inden du kan optages.

Har du overvejet at droppe ud, måske holde et års pause og så starte igen? Måske på HTX, hvor arbejdsformen er anderledes.


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. juni 2016 af Justitia

"Det jeg frygter mest er, at jeg har dumpet to fag: matematik B og tysk B. Kan dette have en indflydelse på mine optagelsesmuligheder på jura?"

Ovennævnte fag har ikke betydning for din optagelse på jura. 

Specifikke adgangskrav til jura er:

Dansk A
Engelsk B
Enten historie B, idehistorie B, samfundsfag B eller samtidshistorie B

(alle disse skal være bestået)


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. juni 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

Men hvis man har fået -3 i de pågældende fag, så trækker det da gennemsnittet gevaldigt ned og det kan jo være en forhindring for at komme ind på jura, i hvert fald gennem kvote 1. Men har man fået 12 i alt andet, så er det jo lige meget, snitte bliver i så faldt fint.

Alt afhængig af hvordan de øvrige karakterer ser ud, så vil jeg da seriøst anbefale at starte forfra, hvis man vil søge noget hvor det samlede gennemsnit betyder noget.


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. juni 2016 af Justitia

No shit? 

Hvis man ikke har bestået de ovennævnte fag, så kommer man ikke ind på jura.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. juni 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

jo jo da, det kan du godt, da de to fag ikke er blandt det specifikke adganskrav til jura, ganske som #2 skriver ovenfor. Dvs. du skal bestå din STX generelt og så skal du også bestå Dansk A, Engelsk B og så et af de nævnte historie/samfundsfag.

Men hvis du vil optages gennem kvote 1, hvor det kun er gennemsnittet af din STX der tæller, ja så er alle lave karekterer jo en dårlig ting.

Du kender vel http://softit.dk/snit.asp prøv at indsætte de karaktere du kender og så REALISTISKE for dem du ikke kender. Så kan du vurdere dine chancer for en kvote 1 optagelse. Alternativt er der jo kvote 2, hvor alt muligt andet tæller...


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. juni 2016 af Justitia

Du er håbløs.


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. juni 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

Tak, i lige måde.


Skriv et svar til: Spørgsmål om gennemsnit til videregående uddannelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.