Matematik

okay, er der nogen der kan hjælpe med regneregler hos e^x

24. juli 2016 af Mallingg (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har desperat forsøgt at søge efter viden indenfor regneregler med e^x.

Jeg føler bare aldrig jeg har fået fortalt alle de grundlæggende ting om det.

I en differentialligning skulle jeg gøre rede for at en funktion var en løsning til en bestemt differentialligning.

Jeg har set de mange indlæg hvor der blev givet svar på selve opgaven, men forstår stadig ikke hvordan man kommer frem til dette.

Min ligning er (efter at have differentieret f(x) og sat den op imod differentialligningen.

(2x+x^2)*e^x=(2*(x^2*e^x))/x+x^2*e^x

Ifølge hvad jeg har læst på studieportalens forum giver højre side det samme som venstre side, men!

Hvis jeg skulle løse den alene ville jeg tro at e^x skulle lægges sammen. For hvis jeg tjekker med cas hvad e^x*e^x giver siger den 2e^x og det samme med plus.

Da 2 skal ganges ind i parentesen bliver e^x til 2e^x og så skal man derefter gange med e^x, hvilket vil give 3e^x.

Kan det være fordi at e^x/x fjerner eksponenten? så e står tilbage? og hvis dette er tilfældet kan man så godt gange e med e^x og hvad ville det give?

svaret skulle gerne give (2x+x^2)*e^x men hvis jeg får det til 3e^x så fatter jeg hat. Tror måske det er fordi jeg har misforstået e^x/x=e eller noget. Men er ikke sikker.

Derfor vil jeg gerne lige have en til at opsummere reglerne for e^x i denne sammenhæng, for ellers kommer jeg aldrig videre i matematik A..

Håber virkelig at folk forstår hvad jeg mener.

Mallingg


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juli 2016 af mathon

Skriv selve opgaveteksten eller henvis på anden måde til opgaven, du omtaler.

                                            \frac{e^x}{x}\neq e     med mindre x=1


Svar #2
24. juli 2016 af Mallingg (Slettet)

https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1228609

Svar 4# som du selv skriver mathon :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. juli 2016 af mathon

                    \frac{2\cdot x^2\cdot e^x}{x}+x^2\cdot e^x

                    2\cdot x^{2-1}\cdot e^x+x^2\cdot e^x

                     2\cdot x\cdot e^x+x^2\cdot e^x

                     \left (2\cdot x+x^2 \right )\cdot e^x

benyttet er potenssætningen:

                                                    \frac{x^m}{x^n}=x^{m-n}     og ingen regel om e^x


Svar #4
24. juli 2016 af Mallingg (Slettet)

Jeg må have set forkert på svarene for jeg troede at man satte x^2*e^x i parentes så man fik 2e^x+e^x
Det giver mere mening nu! tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. juli 2016 af peter lind

Du må have læs forkert på dit cas værktøj. ex*ex = e2x   ex+ex = 2*ex


Svar #6
24. juli 2016 af Mallingg (Slettet)

Så det er kun konstanter og e^x man kan gange e^x med? generelt. ved godt der er ln(x).


Brugbart svar (0)

Svar #7
24. juli 2016 af peter lind

Du kan gange ex med enhver funktion men kun med funktioner af formen ekx kan du bruge regneregler for exp funktione


Skriv et svar til: okay, er der nogen der kan hjælpe med regneregler hos e^x

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.