Studievalg og videregående studie

Hvorfor tage en bachelor/kandidat, når man bare kan tage en fx Finansøkonom uddannelse?

22. august 2016 af sivasdauda (Slettet)

Hej

Jeg er lidt forvirret det med uddannelsesdelen. Hvorfor egentlig tage en bachelor og en kandidat i fx Økonomi, når man "bare" kan tage en Finansøkonom uddannelse som kun vare to år? Er det fordi lønnen er højere eller er det fordi en bachelor i økonomi er meget mere anderledes end en Finansøkonom uddannelse?
Jeg er lidt forvirret med det hvad en bachelor og kandidat er, og hvad det kan bruges til, da jeg stadig er ny til det med højere uddannelse. Håber I kan hjælpe en nybegynder... Og det er ikke for at undervurdere nogen af uddannelserne eller noget (hvis det desværre kommer til at lyde sådan). Jeg er bare på bar bund, og kunne godt bruge noget input fra andre da jeg ikke har andre at tale med uddannelsesmæssigt :)

På forhånd tak for jeres tid.

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. august 2016 af JulieW99

En bachelor og kandidat er en væsentligt højere uddannelse. Du vil formentligt få en hel del flere kvalifikationer, end du vil som finansøkonom, når den kun tager 2 år.

Dog er det ikke "bare" at tage nogen uddannelse. Jeg vil også skyde på, at du får lidt forskellige kvalifikationer. Jeg skal dog ikke kunne sige det, nu jeg selv er naturvidenskabelig. En bachelor er en 3årig videregående uddannelse fra universitet. Når du er færdig med den kan du bygge ovenpå med en kandidat der tager 2 år - også fra universitetet. Så er du uddannet, og kan bruge det til at få job.

- - -

Vh Julie

Svar #2
22. august 2016 af sivasdauda (Slettet)

Tusind tak for dit svar! Og ja, det var ikke for at nedgøre FInansøkonom uddannelse. Nårh så forstår jeg det bedre, så man får altså flere kvalifikationer på en bachelor og kandidat, og dvs. du er mere eftertragtet på arbejdsmarkedet? Mens du som finansøkonom kan få det job du er specialsieret i, fx ejendomsmægler?

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. august 2016 af JulieW99

Ikke nødvendigvis. Hvis der ikke var behov for finansøkonomer har man jo ikke lavet uddannelsen. Men jeg ved det ikke - som sagt er økonomi ikke mit felt. Læs om det på ug.dk eller find uddannelserne nogle steder, og læs om det på uddannelsesstedets hjemmeside. Derudover synes jeg, at du bør snakke med din studievejleder.

- - -

Vh Julie

Skriv et svar til: Hvorfor tage en bachelor/kandidat, når man bare kan tage en fx Finansøkonom uddannelse?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.