Kemi

Hjælp til reaktionsskema på stof - og ionform

13. september 2016 af hejmeddigvenner (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle, 

Jeg sidder med en kemi opgave, hvor jeg er gået i stå. Opgaven lyder som følgende: 

Skriv reaktionskemaer på stof - og ionform for den fældningsreaktion der sker, når man hælder en opløsning af natriumsulfat sammen med en opløsning af sølvnitrat.

Jeg er nået langt, at jeg via et skema kan konkludere, at sølv og sulfat reagerer sammen, så at det bliver som følgende: 

NaSO42-+AgNO3-     ---> AgSO42- 
Det er så langt, som jeg nu engang er nået. Jeg er blevet forvirret mht. de opløftede plus og minusser samt om ovenstående er ionform eller stofform og hvornår jeg skal inddrage det resterende. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. september 2016 af mathon

stofform:
                   Na_2SO_4\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, AgNO_3\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; Ag_2SO_4\, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, NaNO_3\, _{\textit{(aq)}}          

ionform:     

2\, Ag^+\, _{\textit{(aq)}}\; +\; {SO_4}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\rightarrow \;Ag_2SO_4\, _{\textit{(aq)}}         uden tilskuerioner

Svar #2
13. september 2016 af hejmeddigvenner (Slettet)

stofform:
                   Na_2SO_4\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, AgNO_3\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; Ag_2SO_4\, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, NaNO_3\, _{\textit{(aq)}}          

ionform:     

2\, Ag^+\, _{\textit{(aq)}}\; +\; {SO_4}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\rightarrow \;Ag_2SO_4\, _{\textit{(aq)}}         uden tilskuerioner

Tak for svar. Kan du evt forklare 2 tallet der forekommer efter Ag i stofform? Har du ikke undlast 2- ved SO4?

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. september 2016 af mathon

Ionsammensætningen af salte er altid i et antal, så ladningen udadtil er neutral.

Hvordan vil du sammensætte ionerne

Ag^+      og      {SO_4}^{2-}

Skriv et svar til: Hjælp til reaktionsskema på stof - og ionform

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.