Kemi

Bundfald og hvilken forbindelse dannes der?

17. september 2016 af cecilied34 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej SP.dk

Jeg sidder med denne opgave, som jeg simpelthen ikke ved, hvordan jeg skal gribe an. Den lyder:

"Tre ækvimolære opløsninger af letopløselige forbindelser, A, B og C, blandes. Blandingen bliver uklar fordi der dannes bundfald. A er Ag2NO3, B er (NH4)2CrO4 og C er (NH4)2SO4.

1. Hvad består bundfaldet af?

2. Hvilken forbindelse danner først bundfald?"

Mit spørgsmål er så: Hvordan vurderer jeg det? Hvordan kan jeg se på det der står i opgaven hvad bundfaldet vil bestå af, og hvordan kan jeg se, hvilken forbindelse der først danner bundfald? Jeg forstår ikke hvordan man skal løse denne slags opgaver, så det ville være fantastisk hvis der var en der kunne forklare det for mig.

God weekend 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. september 2016 af mathon

Der dannes
                              Ag_2CrO_4 med opløselighedsproduktet  K_{sp}=1{,}1\cdot 10^{-12}\; M^3

                              Ag_2SO_4 med opløselighedsproduktet  K_{sp}=1{,}2\cdot 10^{-5}\; M^3

Stoffet med det mindste opløselighedsprodukt udfældes først.


Svar #2
17. september 2016 af cecilied34 (Slettet)

Kan du prøve forklare mig, hvordan det er du kommer frem til det? Altså hvordan afgør du, at det det der dannes?


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. september 2016 af mathon

Du har ionerne
                                  {NH_4}^{+}          {NO_3}^{-}    

                                   {Ag}^{+}            {CrO_4}^{2-}

                                                        {SO_4}^{2-}

Hvor
               {Ag_2SO_4}   og   {Ag_2CrO_4}  er tungt opløselige.


Svar #4
17. september 2016 af cecilied34 (Slettet)

Okay. Så når vi blander den her opløsning, så får vi - i første omgang - en væske hvor alle de ioner du nævner i 3 er i. Og der ved vi så, at Ag2SO4 og Ag2CrO4 er tungt opløselige, så når Ag+ reagerer med hhv. CrO42- og SO42-, så vil der dannes bundfald af Ag2SO4 og Ag2CrO4. Er det ligesom princippet i det? 

Hvordan ved man f.eks. at Ag2SO4 og Ag2CrO4 er tungt opløselige? Og at de andre salte der kan dannes ikke er? Slår man det op, eller?


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. september 2016 af mathon

Man slår det op.


Svar #6
17. september 2016 af cecilied34 (Slettet)

Perfekt. Så tror jeg faktisk at jeg forstår det nu. Jeg siger mange tak for hjælpen :-)


Skriv et svar til: Bundfald og hvilken forbindelse dannes der?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.