Matematik
Lokale vs. globale ekstrem
Hvordan begrunder man, at et minimum/maximums-punkt er hhv. lokalt og globalt? (har kort sagt brug for en definition på lokale og globale ekstremumspunkter)
Jeg har bestemt ekstremumspunkter for funktionen f (vedhæftet) til
(-2,-1/2): lokalt minimum
(-1,-1): lokalt maximum
men ved ikke, hvordan jeg skal begrunde, at de er lokale og ikke globale.
Håber nogen kan give mig svar :)
Svar #2
22. september 2016 af Cherrygesu (Slettet)
Kan du muligvis også hjælpe mig mht. definitionerne? :))
Svar #3
22. september 2016 af peter lind
Hvis du ser på minimum på den grønne kurve. På den del af kurven der ligger til højre altså den med angivet med max er der værdier der er lavere end det lokale minimum. Så er det ikke et globalt minimum. Tilsvarende med maksimum. På den anden del af kurven findes der tilsvarende større værdier så det er ikke et globalt maksimum
Svar #4
#2 for et globalt minimum gælder der er at alle andre funktionsværdier er større end det globale minimum. For et globalt maksimum skal der gælde at alle andre funktionsværdier skal være mindre
Svar #5
22. september 2016 af Soeffi
#2. Et globalt ekstremum er et punkt, hvor funktionen antager maksimum- eller mininmumværdi. De viste ekstremumspunker er ikke maksimum eller minimum, da funktionen går mod både plus og minus uendelig.
Svar #6
Tak, det giver mening!
Kan man påvise, at alle andre funktionsværdier er hhv. større og mindre end det globale minimum og maksimum?
Men er punkterne ikke stadig lokale ekstremumspunkter? Forstår ikke helt sammenhængen med dette, og så at funktionen både går mod plus og minus uendelig?
Svar #7
Du vil kun få opgaver hvor man kan bevise om det er lokale eller globale minima eller maksima
Jo der er stadig lokalt mimium henholdsvis maksimum og det er lokale ekstremumspunkter
Hvs funktionen i et punkt går mod uendelig er der ikke globalt maksimu. Tilsvarende for gående mod minus uendelig er der ikke globalt minimum
Svar #8
Ah, på den måde!
Men er det forstået korrekt, at der stadig kan være lokalt maksimum og minimum, selvom funktionen går mod plus-minus uendelig?
Skriv et svar til: Lokale vs. globale ekstrem
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.