Matematik

"Opgave 5: Campinghytte" Beregn |AB|

25. september 2016 af HKCamilla - Niveau: 10. klasse

Jeg har et problem med en lille bitte del af en opgave, for jeg skal nemlige beregne |AB| i denne her opgave om en campinghytte.

Først skal jeg tegne campinghytte gavlens skitsen ud fra målene i et målestoksforhold, jeg selv vælger. Det har jeg selvfølgelig gjort, og der har jeg tegnet den i 1 : 500 

Alle målene står i mm, og mine lærere har overfor os allesammen valgt at gøre en del af opgaven nemmere ved at sige, at vi gerne må måle ud fra vores egen tegning af campinghytten, da man skal beregne højden, og jeg har fået højden til 3550 mm i virkeligheden. 

Nu skal jeg jo så beregne |AB|  
Der har jeg så først gjort det, at jeg fandt den ene side af trekanten, som anvises i gavlen. Det gjorde jeg ved hjælp af pythagoras læresætning, hvor jeg skulle finde en katete. Hypotenusen er 4000 mm og en katete er 3550 mm. Formlen er jo a^2+b^2=c^2 Men når man skal finde en katete lyder formlen a^2-c^2=b^2. 

Jeg fik så side b til 1843 mm, og jeg kender faktisk hele bundens længde. Så jeg tog de 2550 mm - 1843 mm = 707 mm. Nu har jeg jo, hvad den lille stykke udgør i b, og jeg har også den sidste bid. Så jeg tager de 707 mm + 1200 mm = 1907 mm. 

Så der kender jeg jo allerede linjestykke B, men jeg er stadig ret meget i tvivl om, hvad man skal svare ud fra linjestykke A. 

Måske nogen kan hjælpe mig? 

Vedhæftet fil: IMG_4734[46992].JPG

Svar #1
25. september 2016 af HKCamilla


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. september 2016 af jantand

Når siden er 4000 mm og vinklen er 75 grader

Så er bundstykket ikke 1843 mm

Det er 4000*cos(75)  det er 1035 mm

h er 4000*cos(15)  det er 3863 mm

Stykket fra højden og ud til det højre bundhjørne er 3750-1035= 2715 mm

Forholdstal  h forholder sig til AB   ligesom AB  forholder sig til siden 2800

3863/AB= AB/2800

AB = 3060


Svar #3
25. september 2016 af HKCamilla

Nu har vi fået lov til at måle højden, så højden er jo anderledes end man ville beregne højden til. 

Men jeg forstår ikke helt, de der udregninger for AB? Altså nu har jeg fået rettet det til med bundstykket, altså 4000*cos(75), men AB er stadig utydelig?


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. september 2016 af jantand

Det er to ens firkanter der sammenlignes.

Så når siden i den ene firkant bliver større , så bliver samme side i den anden firkant forholdsvis lige så meget større.

Du har en side h og en side AB

Du har de to sider på 3863 0g 2800

Så har du tre sider og skal finde den fjerde =AB

Deraf kommer mine to brøker.

Du skal tegne meget nøjagtigt for at det bliver rigtigt.

Bruger du et tegneprogram?


Svar #5
25. september 2016 af HKCamilla

Nej, men nu bruger jeg de regne metoder for at give de rigtige resultater. Så det er bare AB, der skal beregnes. :)

Svar #6
25. september 2016 af HKCamilla

Men ja, den fjerde side skal findes og de tre andre kendes. Men der må være en beregningsformel, der giver resultatet.

Svar #7
27. september 2016 af HKCamilla

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg stadig ikke kan få den opgave løst! Jeg prøver virkelig at forstå regnestykket, men lige den her piner mig faktisk. Er der en, som kan forklare det på en måde, så selv en der er totalt dårlig til matematik kan forstå det? :) For den skal senest afleveres i dag og mangler bare lige den ene lille del.


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. september 2016 af jantand

Nu prøver jeg med en tegning.

Jeg har brugt Pytagoras sætning for retvinklede trekanter.

Jeg har brugt de to trekanter . Hvor det gælder, når den ene side ganges med et tal, ganges de andre sider med det samme tal.

Så det er noget med forholdsregning.

Når jeg har fundet siderne i trekanterne, kan jeg lægge beløbene til de beløb jeg har.

Jeg vedhæfter en tegning

Vedhæftet fil:Ensvinklede trekanter.png

Svar #9
27. september 2016 af HKCamilla

Jeg forstår din tegning, skal bare lige vide, hvor du får de 750 fra? Er jo rart at vide. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. september 2016 af Soeffi

#0 Jeg får følgende tegning:

Vedhæftet fil:gavl.png

Brugbart svar (0)

Svar #11
27. september 2016 af jantand

Du har højden h . Den har du fundet

Siden af hytten er 2800. De 750 er h-2800.

Din højde er 3550-2800= 750


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. september 2016 af jantand

Så bruger du bare dine egne tal. Systemet er det samme


Svar #13
27. september 2016 af HKCamilla

Ahh, klart. Det giver mening. :D Haha. Tak.

Skriv et svar til: "Opgave 5: Campinghytte" Beregn |AB|

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.