Matematik

Maple - Gausselimination dele med en variabel (a)

20. oktober 2016 af travian1 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, hvordan fjerner jeg variablen a i totalmatrixen i mapple. Er i tvivl om hvordan kommandoen for dette skal opstilles!?


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. oktober 2016 af Therk

Hvis du er i gang med at Gausseliminere, så drop T3 og gå videre fra T2: Træk R3 fra R2. Dernæst læg R2 til R1. Nu ser R1 meget pænere ud (1, a, a, a). Læg mærke til at R2 og R4 er næsten ens. Eliminer R4 ved at trække R2 fra. Nu er R4 kun (0, a, 0 ,0). Hvis du så trækker R4 fra R3, så er R3 sådan set også i hus (0,0,0,-a3+a).

Jeg tror godt du kan de sidste skridt. Når hver række (pånær række 1) kun har én indgang forskellig fra nul, kan du nu dividere med den respektive størrelse for at skalere ned til kun et a. Træk alle tre rækker fra R1 og ryk rundt på rækkefølgen burde give dig en enhedsmatrice. :)

Kommandoer for at få dig i gang i Maple (de to første skridt jeg foreslog dig:

T2 :=<<1,0,0,0>|<a,a,a,a>|<a^2,-a^2+a,0,-a^2+a>|<a^3,0,a^3-a,-a^3+a>>;

RowOperation(T2,[2,3],-1); ## R2 - R3
RowOperation(%,[1,2],1);     ## R1 - R2
# etc.


Svar #2
21. oktober 2016 af travian1 (Slettet)

hvordan ville de efterfølgende trin se ud? er i tvivl om dine rækkeoperationer?


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. oktober 2016 af Therk

Well, det er vel meningen du skal lave opgaven og ikke jeg? Kan du ikke være lidt mere specifik om hvad du er i tvivl om? Jeg har godt nok ikke skrevet skridtene i punktform, men der er sådan set en løsning i #1 som bare skal programmeres (eller udføres).


Skriv et svar til: Maple - Gausselimination dele med en variabel (a)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.