Matematik
SØGER NOGET HURITIGT HJÆLP TIL FØLGENDE OPGAVE:
Kan en venlig sjæl, hjælpe mig med nedenstående opgaver. Gerne præcis forklaring/svar, så jeg også kan forstå det..
Grafen for den eksponentielle funktion f(x) går gennem punkterne (-2, 3) og (3, 10)
a) Find funktionens forskrift på formen f(x) = b · a^x
b) Hvor mange % vokser f(x), når x vokser med 2 ?
c) Beregn f(-10) og f(10)
Svar #2
31. oktober 2016 af AMelev
I b hedder funktionen f(x), så det må du også hellere kalde den i a). Du får oplyst, at f er en eksponential funktion, så f(x) = b·ax.
a) Indsæt de to punkter (x1,y1) = (-2,3) og (x2,y2) = (3,10) i formlerne for a og b i eksponentielle funktioner eller lav eksponentiel regression.
b) Vælg en x-værdi, beregn f(x) og f(x+2) og beregn hvor mange procent, f(x+2) er større end f(x)
- eller udnyt, at a er fremskrivningsfaktoren ved en x-tilvækst på 1.
c) bør give sig selv, når du har bestemt f(x)
Svar #4
31. oktober 2016 af EmmaLyngby00 (Slettet)
Jeg forstår det stadig ikke. Det kunne være en hjælpende hånd, hvis en af jer gad at lave opgaverne eller bare opgave 1, så jeg kan fremføre opgaven videre.
Svar #6
31. oktober 2016 af AMelev
Måske står formlen for a sådan i din bog
og 
#2a) Indsæt de to punkter (x1,y1) = (-2,3) og (x2,y2) = (3,10) i formlerne for a og b
x1 = ...., x2 = ..., y1 = ... y2 =
a = ....
b = ....
Du kan godt selv! Hvis du går i stå, spørger du bare igen.
Svar #7
31. oktober 2016 af mathon
En rodstørrelse er kun defineret for positiv og hel rodeksponent,
hvorfor formlen
principielt er forkert, da
ikke altid er hel,
men alligevel giver korrekt resultat på lommeregneren, hvilket matematikbogsforfatteren åbenbart har vægtet mest.
som ikke fordrer hel nævner i eksponenten.
Skriv et svar til: SØGER NOGET HURITIGT HJÆLP TIL FØLGENDE OPGAVE:
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

som ved division

som ved division