Matematik

Chi i anden test

11. november 2016 af Anonyminized (Slettet) - Niveau: B-niveau

Har denne opgave som har forvirret mig meget.

På et stort gymnasium er 35% af eleverne 1. g'ere, 35% 2. g'erer og 30% 3.g'ere. TIl et frivilligt aftenarrangement på gymnasiet deltog 20 1.g'ere, 30 2g'ere og 40 3. g'ere

Undersøg om aftenarrangementet havde samme tiltrækningskraft på alle årganne. Benyt et signifikansniveau på 5%

Hvordan skal jeg lige tage fat om den?

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. november 2016 af PeterValberg

Se video nr. 18 på denne videoliste [ LINK ]

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Svar #2
11. november 2016 af Anonyminized (Slettet)

Har set den video og den løste ikke rigtig mit problem, som nok skyldes, at jeg synes der mangler infotmation i opgaven.

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. november 2016 af AMelev

Nulhypotese H0: Fordelingen af fremmødte på årgang følger fordelingen af alle elever på årgang, dvs. 35% 1. g'ere, 35% 2. g'erer og 30% 3.g'ere.
Hypotesen testes med en chi2 GOF-test

Observeret fordeling: 20, 30, 40     I alt N = .....

Forventet fordeling under H0: ......
Beregn, hvor mange af de N fremmødte, der er fra hhv. 1g, 2g og 3g, hvis den procentvise fordeling skal være 35%, 35%, 30%. 

Så beregner du Q-værdien osv., eller benyttere dit CAS-værktøj (hvilket bruger du?).

Svar #4
11. november 2016 af Anonyminized (Slettet)

# 3 

Så havde jeg antaget rigtigt at man altså skal beregne hvor mange der er på de enkelte årgange, når 20 er 35% af årgang 1 osv. Jeg kan gøre begge dele, både med Q-værdien men kan også bruge Excel til at gøre det, da dette faktisk næsten er hurtigere end Nspire, Geogebra eller CAS.

Mange tak for svar.

Brugbart svar (0)

Svar #5
11. november 2016 af AMelev

#4 Jeg forstår ikke helt det, du skriver.
1) 20 er ikke 35% af årgangen, 20 er det observerede antal, og det forventede antal er 35% af alle de fremmødte, hvis H0 holder.
2) Hvad mener du med, at du kan gøre begge dele? Hvilke dele - der er mig bekendt kun én måde at gøre det på.
3) Om Excel er hurtigere end Nspire og Geogebra vil jeg ikke blande mig i, det afhænger af, hvor fortrolig man er med programmerne, men Nspire og Geogebra er CAS.

Skriv et svar til: Chi i anden test

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.