Fysik

Hjælp søges til at bestemme resistansen

13. november 2016 af Anders8700 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen. Jeg skal bestemme R som er lig med 10 ohm ifølge facitlisten, men jeg ved ikke hvordan jeg finder frem til det. Håber at der er nogen, som kan hjælpe. Jeg har uploadet et billede af kredsløbet. Tusind tak på forhånd. 

Vedhæftet fil: Bestem R.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. november 2016 af Soeffi

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. november 2016 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #3

Den nedersta vandrette tråd sætter jeg til jord (V = 0). Af modstanden på de 30 Ω strømstyrke 1 A kan du finde potentialet inden R.  Du kan også finde strømstyrken gennem R. Til højre for R skal strømmen ind og ud af knudepunketet være 0. Deraf kan du så finde strømmen gennem de 5 Ω og dermed potentialet til højre for R

Svar #4
13. november 2016 af Anders8700 (Slettet)

.

Svar #5

Hej Peter. Jeg forstår det ikke helt. Er potentialet inden R ikke 1? Men hvis jeg har potentialet inden R. Skal jeg så ikke også kende U for at kunne bestemme R? 

Brugbart svar (0)

Svar #6

Spændingsfaldet skal være det samme uanset hvilken vej, man bevæger sig mellem to knudepunkter. Dette er vist på tegningen.

Vedhæftet fil:1719589.png

Svar #7

Forstår ikke helt hvorfor du har skrevet 30 V. Er det fordi, at den er parallel med den anden gren? 

Hvordan kan jeg så finde R? 

Brugbart svar (0)

Svar #8

Spændningsfaldet over den venstre modstnd  30Ω*1 A = 30V . Hvis den nederste vandrette linje er 0 må potentialet være 30V til venstre for R . Hvis man i stedet som i #18 sætter den til 0 vil potentialet på den nederste vandrette tråd være -30V ikke 30V som angivet på fiuren. Strømmen går jo fra oven og ned

Brugbart svar (0)

Svar #9

Du kan bevæge dig fra punktet kaldet 0V til punktet kaldet 30 V på to måder: den ene går gennem modstanden 30 Ω og den anden gennem R og modstanden 5 Ω. 

Du ved, at strømmen gennem modstanden 30 Ω er 1 A og dermed er spændingsfaldet over modstanden 30 V. 

Den anden vej ved vi, at 2 A kommer ind i punktet 0 V, og at 1 A forlader den gennem modstanden 30 Ω. Dette vil sige, at 1 A må gå gennem R, fordi strømmen ind i punktet 0 V skal være lig med strømmen ud. 

Man ved nu, at 4 A går gennem modstanden 5 Ω, da 4 A går ind i knudepunktet før modstanden, og at 4 A dermed også må gå ud af det. 

Spændingsfaldet over modstanden 5 Ω er 4·5 V = 20 V. Da dette spændingsfald lagt sammen med spænindingsfaldet over R skal være 30 V, må spændingsfaldet over R være 10 V. Da strømmen gennem R er 1 A, så er R's modstand = 10 V/1 A = 10 Ω.

Svar #10
14. november 2016 af Anders8700 (Slettet)

Tusind tak for forklaringen Soeffi og Peter :D 

Skriv et svar til: Hjælp søges til at bestemme resistansen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.