Matematik

Opgave 4) Om en funktion oplyses at: g(x)=1/3∙ x^3 - 6 ∙ x^2 + 5 a) Bestem g’(x) b) Løs g’(x) = 0 c) Bestem monotoniforholdene for funktionen g(x)

17. november 2016 af mud199 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hjælp :) ?


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. november 2016 af peter lind

Hvad er problemet ? Hvorlangt er du kommet ?


Svar #2
17. november 2016 af mud199 (Slettet)

har bestemt g(x), men skal videre til at løse g(x) = 0


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. november 2016 af peter lind

Du må mene g'(x)  g'(x) er et 2. gradspolynomium. Sætter du g'(x) = 0 får du en 2. grads ligning. Formel for det står i din formelsamling. Du kan også se den på https://da.wikipedia.org/wiki/Andengradspolynomium


Brugbart svar (1)

Svar #4
17. november 2016 af Rismark

b) Benyt dig af nul-reglen:
g'(x)=x2-12x=0

Sæt nu x udenfor parentes og find de to x-værdier der gør at højresiden er lig 0

c) For at bestemme monotoniforholdende skal du indsætte en x-værdi der er mindre end begge x-værdier, en der er mellem og en der er større i den afledte. Hvis tallet er negativt, er funktionen aftagende i det interval, og hvis det er positivt er funktionen voksende i det interval
(Ikke forklaret super godt, men håber du kan bruge det aligevel ;) )

Håber det hjælper


Svar #5
17. november 2016 af mud199 (Slettet)

alt dette er nu gjordt, men skal finde montoniforholdene dog må jeg ikke bruge inspire


Brugbart svar (1)

Svar #6
17. november 2016 af MatHFlærer

Prøv at se på min metode


Svar #7
17. november 2016 af mud199 (Slettet)

tusind tak, forstod det hele. montoniforholdene giver meget mere mening nu


Brugbart svar (1)

Svar #8
17. november 2016 af MatHFlærer

Godt, kan du så fortælle hvorfor jeg tager den dobbelte afledede af g?


Skriv et svar til: Opgave 4) Om en funktion oplyses at: g(x)=1/3∙ x^3 - 6 ∙ x^2 + 5 a) Bestem g’(x) b) Løs g’(x) = 0 c) Bestem monotoniforholdene for funktionen g(x)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.