Fysik

Bevæglse i To Dimension

27. januar 2017 af DeepOcean - Niveau: B-niveau

Hej Alle sammen

jeg har den lill eopgave som der bliver ved med at drille mig !!!

En legetøjsflyver er hængt op i loftet med en snor og bevæger sig i en cirkel med konstant fart. Flyveren har en masse på 250g , og cirklens radius er 130cm  . Desuden er det blevet målt, at 10 omløb tager 24s 

Hvor stor er snorekraften?
Hvor stor er vinklen vinklen mellem snoren, der holder flyveren, og den lodrette akse?

Jeg har nå så lang ::

Tan(∝) = Fc / Ft   => ω.r / g    => (2π f )2 .1,3 / 9,81   = >  ∝ = vinklen mellem snoren og den lodrette aksen er 42,2º

Sin(∝) = Fc / Fs  => fs(snorekraften) = fc / sin(42,2) = 1,93 N

jeg er ikke sikkert at min beregning er rigtigt ,er der nogle de har idea ??

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. januar 2017 af hesch (Slettet)

Korrekt skal der stå:   tan(α) = ac / at = . . .    ( det er accelerationer du beregner ).

Så langt, så godt.

Du skal så beregne kræfter og skal benytte:   F = m * a , men jeg kan ikke se hvor massen kommer ind i billedet.

Svar #2
28. januar 2017 af DeepOcean

hvordan kan jeg regne ac ?? har lagt et figure for opgave!

Vedhæftet fil:Legetøjsflyver.docx

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. januar 2017 af hesch (Slettet)

Jamen det er jo den du har regnet ud:

ac = ω2 * r

Men det var jo kræfterne du skulle beregne.

Svar #4
28. januar 2017 af DeepOcean

Ok men jeg har regnet vinkel og den er 42,2 og kraften til 1,93 N..jeg er ikke sikkert at den er rigtigt vinkel jeg har fundet .

Anden person har fundet vinkel til 29 og kraften til 2,8 N::

hveilken er rigtigt resultatet min eller hans ?

Brugbart svar (0)

Svar #5
29. januar 2017 af hesch (Slettet)

Jeg vil ikke regne dine/jeres opgaver, men vil dog sige at ingen af dem er rigtige.

Du skriver i #0 at

Fc / Ft   = ω2*r / g    = (2π f )2*1,3 / 9,81 

hvilket jo må indebære at  Fc = ω2*r      ( det er ikke rigtigt, for som jeg har skrevet er det ac du udregner ).

Herefter skriver du at

fs(snorekraften) = fc / sin(42,2) = 1,93 N

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvordan du er kommet frem til den talværdi ( 1,93 ), enheden taget i betragtning eller ej. 

Kan du forklare det ?

Brugbart svar (0)

Svar #6
29. januar 2017 af hesch (Slettet)

#5, PS:  Det er en rigtig god øvelse at beskrive hvad man regner ud, hvordan og hvorfor.  Forestil dig at du er lærer og skal forklare elever fremgangsmåden.

Når skrivearmen ligesom ikke vil lystre og blækket ikke flyder fra pennen som det skal, så er det tit fordi man er "ude i noget snavs", og dybest set har et forklaringsproblem.

Det er her man skal komme til en selverkendelse og få løst problemet, i stedet for at få andre til at regne det ud for èn. For det er jo nok ikke sidste gang man støder ind i problemet.

Men du kan jo starte med at tænke over om snoretrækket bliver det samme, hvis du erstatter modelflyet
( 250 g ) med en fortovsflise.

Svar #7
29. januar 2017 af DeepOcean

Løsning: Tan(∝) = Fc / Ft   => ω2 .r / g    => (2π f )2 .1,3 / 9,81

er bare blot fra anden eksampel fra vores fysik bogen....så enten er bogen fejl eller din løsning .Desværre kan jeg ikke komme på nemmere beskrivelse!! kig venligste på opload fil som har beskrivelse af Fc og Ft .....

Men alligevel tak for din input og mening :)   

Svar #8
31. januar 2017 af DeepOcean

Til alle som har brug for lidt inspiration :)

Løsning: først finder vi vinkel ∝ ved Tan(∝) = Fc / Ft   => tan(∝) = Fc/mg => ∝= 42,12

SnorKraft : Cos(∝) = Ft/Fs => Fs = Ft/Cos(∝)  => mg/Cos(∝)  => 0.25 . 9,82 / Cos(42,12) = 3,3 N

Skriv et svar til: Bevæglse i To Dimension

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.