Matematik
Sandsynlighed/statistik! Middelværdi og simultan fordeling af en statistisk model
Hvad er den simultane fordeling af:
(
)
når
,
. x'erne er kendte tal i modellen.
ALtså, hvis den simulatne fordeling skal forståes som "joint distribution" så vil jeg jo definere den som 
Fordi opgaven bruger betegnelsen
gætter jeg på at den skal være middelværdier af Y'erne, men jeg kan ikke få det til at gå op. Kan jeg vise at
når
Svar #1
08. februar 2017 af Therk
Nu er det ikke for at være pedantisk, og jeg ved godt at det ikke er det du har spurgt om, men vi er her trods alt for at lære: Udtrykket
er vrøvl. En sandsynlighed er en mængde, men Yi'erne er stokastiske variable. Den simultane fordeling skrives op

Er
er uafhængige? Der gælder nemlig at den simultane fordeling af uafhængige normalfordelte variable følger en multivariat normalfordeling.
Hvis θ er stokastisk, så kan dette ikke direkte bruges.

For at finde de marginale parametre er det letteste nok at bemærke at

Svar #2
08. februar 2017 af pure07
'erne er uafhængige, og
er ikke stokastisk variabel. Hvordan vil du så skrive et udtryk for den simultane fordeling? Jeg går vel udfra at
ikke er en korrekt måde at gøre det på?
Svar #3
08. februar 2017 af Therk
Det er super. I så fald er den simultane fordeling en multivariate normalfordeling. Jeg ville skrive

Hvor
og
er en n x n diagonalmatrice med 1'er på diagonalen. Find μi i bunden af svar #1.
Med (a)T menes "a transponeret"
Svar #4
08. februar 2017 af pure07
hmm,
er en konstant i vores sammenhæng så vekotren må se således:.
Sådan som jeg forstår det, så er
gennemsnittet for hele alle Y'er. Altså 
Svar #5
10. februar 2017 af Therk
Nej, det er ikke rigtigt.
er en del af middelværdien. Jeg har muligvis brugt et dårligt symbol for den simultane fordelings (multivariate) middelværdi.
Som jeg har skrevet nederst i #1, så er

Med andre ord er fordelingen af Yi'erne udelukkende styret af
'erne, da de er de eneste stokastiske i hvert led. Det vil sige at
(og e) er den faktor alle Yi'erne har tilfælles.
Måske kan et eksempel gøre det mere klart: Lad Yi være hvor langt en bil kan køre (samme biltype for alle i). Alle biler har en middelværdi for hvor langt den kan køre i alt (
), men hvor langt den kører afhænger af hvor meget brændstof, der er i tanken fra start (
). Du ved hvor meget brændstof bilen har på fra start, hvorfor det ikke er stokastisk.
Skriv et svar til: Sandsynlighed/statistik! Middelværdi og simultan fordeling af en statistisk model
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.