Fysik

Hvad betyder dette? Kemi og ikke fysik, my bad.

17. februar 2017 af Malle123456789 (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hey. 

Har et problem. Jeg ved ikke hvad cellulære hvilemembranpotential betyder. Her er sammenhængen: "Kalium er desuden hovedansvarlig for opretholdelsen af det cellulære hvilemembranpotential". Jeg har et projekt om gødning, hvor jeg har testet hvor meget kalium mine 2 gødninger indeholder. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. februar 2017 af Heptan

Kalium ioner, K+, er positivt ladede ioner, så de kan påvirke hvor positivt eller negativt ladet der er inde i cellen og uden for cellen. Hvis der fx pludselig bliver for meget positiv ladning inde i cellen kan der pumpes kalium ioner ud for at opretholde det såkaldte potential der skal være mellem indersiden og ydersiden af cellen. Cellen skal helst være lidt mere negativ på indersiden med en potentialforskel på ca. 0,07 V. Hvis der var samme ladning på begge sider ville der være 0 V.


Svar #2
18. februar 2017 af Malle123456789 (Slettet)

Okay, tak. Men hvilken funktion har det for helheden? Undskyld det dumme spørgsmål, men jeg er lettere forvirret over alt det med ioner osv.

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. februar 2017 af Heptan

Potentialforskellen er kritisk for at opretholde et normalt helbred af cellerne, specielt i nerve- og muskelceller.


Svar #4
20. februar 2017 af Malle123456789 (Slettet)

Nu kommer jeg tilbage, fordi at jeg forstår nada. Kan du skære det endnu mere ud i pap? :-/ 


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. februar 2017 af Heptan

Tag fx en nervecelle. Dens opgave er at sende information videre til den næste celle. Den er negativt ladet indvendigt og positivt ladet udvendigt. Det er fordi den er levende - hvis der var samme ladning på begge sider ville den være i ligevægt, dvs. den ville være død. Men en potentialforskel gør at den kan udføre et arbejde og have et formål. Det kræver energi at opretholde en celle, og den energi kommer fra et molekyle kaldet ATP. Det er vigtigt at der er kaliumioner til stede, da transporten af ATP ind i cellen kræver at cellen spytter to kalium ioner ud (en ion er bare et atom med en ladning, så det er altså kaliumatomet med en positiv ladning).

Hvis nervecellen modtager et stimulus, dvs. hvis den får et lille stød, skal den sende denne information videre til næste celle, og det gør den ved først at sluge nogle natrum ioner, så potentialet bliver mere positivt. Men potentialet skal være negativt, så den spytter så nogle kalium ioner ud, og med hele den proces sender den signalet videre til næste nervecelle.


Svar #6
21. februar 2017 af Malle123456789 (Slettet)

Aha, nu forstår jeg. Tusinde tak for hjælpen! Du er sgu 199 gange bedre end min egen fysik/kemi lærer????

Skriv et svar til: Hvad betyder dette? Kemi og ikke fysik, my bad.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.