Matematik

Opstille en matrix

26. februar 2017 af sp2 - Niveau: Universitet/Videregående

Hvordan opstiller jeg to matricer for: 

R\rightarrow R hvor f(x)=x^{2}+1

R\rightarrow R hvor f(x)=x^{3}+1


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. februar 2017 af Therk

Hvad?


Svar #2
26. februar 2017 af sp2

Jeg skal bestemme om funktionerne er surjektive, injektive eller bijektive, så jeg tænker at jeg må opstille en matrix? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. februar 2017 af janhaa


(x^2+1) is not surjective

(x^3+1) is surjective


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. februar 2017 af janhaa

surjective: f(a) = b

injective:

x= y => f(x) = f(y)

x \neq y\,\,=> \\ f(x) \neq f(y)


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. februar 2017 af Therk

Hmm, jeg tror de sædvanlige måder at visualisere surjektivitet og injektivitet, forvirrer dig. Der er ikke tale om nogen form for matricer eller anden lineær algebra her.

At en funktion er surjektiv betyder at funktionen mapper over i alle elementer i sit codomæne. Sagt på en anden måde:

Betragt funktionen

f:\mathcal X\mapsto Y.

For ethvert element y\in \mathcal Y findes der et element x\in \mathcal X så f(x) = y.

\rule{7cm}{0.4pt}

En funktion, der er injektiv kalder vi også nogle gange at funktionen er "en-til-en", som godt nok er mere "dagligdagstale"-agtig, men også mere intuitiv: Funktionens domæne mappes over i funktionens codomæne unikt. Eksempelvis er funktionen f givet ved f(x) = x2 ikke injektiv, da ethvert output kan fremstilles af to inputs (fx giver (-1)2 og 12 det samme resultat).

Dvs. formelt

Hvis

x_1 \neq x_2

så er

f(x_1) \neq f(x_2)

En funktion, der både er injektiv og surjektiv kaldes bijektiv.

\rule{7cm}{0.4pt}

For dine to funktioner: Du har fået at domænet og codomænet begge er alle de reelle tal. Dvs. for surjektivitet: Undersøg om funktionerne rammer alle relle tal. For injektivitet, vis eller modbevis at kun én inputværdi kan skabe et bestemt output.


Svar #6
26. februar 2017 af sp2

Okay, så giver det mere mening

Skriv et svar til: Opstille en matrix

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.