Matematik
Brug ligninger til at finde sidelængder
heej jeg er gået død.. kan nogen hjælpe???
Forestil jer, at I er landmænd. Køerne skal på græs. I skal derfor lave en indhegning. Der er dog et lille problem. I har nemlig kun 150 meter hegn til indhegningen.
1) I vil først prøve at lave en rektangulær indhegning. Spørgsmølet er, hvor lange siderne skal være, for at køerne har det største areal.
Lav en matematisk model for problemet. I kan fx kalde den ene sidelængde for x og den anden for y. I kan nu opstille to ligninger - en der giver arealet og en der giver længden af hegnet. Brug disse ligninger til at finde de sidelængder, der gør arealet størst muligt. (Hint: Isoler y i den ene ligning og indsæt udtrykket for y i den anden ligning).
Jeg er kommet så langt her:
For at opstille en model for omkredsen skal jeg først beregne y
Jeg ved at omkredsen er 150 og at mine sider er x og y
150 = 2*x+2*y;
Nu vil jeg isolere y
150-2*x = 2*y;
â??
(150-2*x)*(1/2) = 2*y*(1/2);
75 - x = y
For at beregne arealet A siger man yx, og da jeg har et udtryk for y sætter jeg det ind på y's plads:
A = (75-x)*x;
A = -x^2+75*x;
Men jeg kan simpelthen ikke komme videre.... hjælp ville være rart (det skal lige siges jeg ikke har arbejdet med differentialsregning.. så det er ikke til meget hjælp)
Svar #1
26. februar 2017 af janhaa
A ' (x) = -2x + 75 = 0
x = 75/2
A(75/2) = (75/2)^2 = 1406,3 (m^2)
Svar #2
26. februar 2017 af ClaraO99 (Slettet)
Hvad betyder det når du sætter det lille tegn mellem ' ?
A ' (x)
og hvor får du -2x fra?
Skriv et svar til: Brug ligninger til at finde sidelængder
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.