Dansk
Starten på et resume?
Nu har jeg efterhånden lavet et resume et par gange, men jeg sidder nu og tænker på at jeg aldrig rigtigt har tænkt over hvordan jeg starter det. Hvordan burde et resume startes, går det an på hvilken slags tekst osv. at det er til?
Eks. "Teksten handler om.." "I teksten får man at vide.." eller burde man hellere skrive kort og præcist "af" tekstens indhold?
Svar #1
03. marts 2017 af ntrbd (Slettet)
Du skal sammenfatte tekstens indhold på en objektiv og saglig måde.
Formuleringer "Teksten handler om" og "I teksten får man at vide" kan godt gå, men kan være tricky, for du skal ikke gå ind at analysere eller fortolke indholdet i dit resume.
Jeg ville i indledningen introducere tekst, forfatter, årstal, genre eller litteraturhistorisk periode samt det overordnede tema eller budskab. På max. et par linjer.
I selve resumeet skal du gengive teksten PÅ tekstens kompromis. Ikke noget med at skrive dine egne udledninger af teksten ind i den. Resumeet skal være kort, men nok til, at din læser forstår, hvad teksten handler om. For nogle hjælper det at forestille, at deres lærer ikke har læst teksten. Eller du kan gøre dig bevidst om, at opgaven skal hjælpe dig i din senere eksamen, så hvis du om nogle år skal igennem 100 danskafleveringer, vil du foretrække, at dine resumeer giver et køligt, men fyldestgørende overblik. Alt det tunge kommer alligevel i analysen.
Skriv et svar til: Starten på et resume?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.