Matematik

Biomial fordeling

20. marts 2017 af ForvirretBarn (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen - jeg sidder pt med denne opgave i mat B, og jeg har simpelthen glemt, hvordan dette skal gøres. Nogen som vil hjælpe mig? Jeg må gerne bruge N spire som hjælpemiddel. 

Tusind tak på forhånd. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2017 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. marts 2017 af peter lind

Det er som du siger en binomialfordeling med n=45 og p=0,268. du skal undersøge om resultaterne af spørgeundersøgelsen er så afvigende at du må slutte at du ikke kan opretholde den hypotese. Din forventede værdi er 45*0,268. Foretag en χ2 test på dette


Svar #3
20. marts 2017 af ForvirretBarn (Slettet)

Måske er dette et super dumt spørgsmål, men hvor x^2 test, når der står at det er en biomial test? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. marts 2017 af peter lind

Det er ikke et dumt spørgsmål. Man kan faktisk godt teste i en binomialfordeling direkte, men man gør det normalt ikke i gymnasiet. Hvis du vil teste direkte i binomialfordelingen, skal du blot slå op om det givne udfald eller mindre(større) end testgrænsen


Svar #5
20. marts 2017 af ForvirretBarn (Slettet)

Hmmm, okay. Men, nu siger du "binomialfordeling direkte", mener du så, at jeg i denne opgave skal gøre det inddirekte - er ikke helt med :/


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. marts 2017 af peter lind

I prinsippet er det bedst at bruge binomialtest direkte, men da du går i gymnasiet, skal syne jeg du bruge den du har lært altså χ2 testen


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. marts 2017 af Soeffi

#1

Hvad svarede de 45 personer?


Svar #8
20. marts 2017 af ForvirretBarn (Slettet)

Soeffi, det er nemlig det jeg ikke får at vide - og derfor sidder jeg fast :/ 


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. marts 2017 af Soeffi

#8

Du skal muligvis selv finde på et tal. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. marts 2017 af peter lind

Jeg tror snarere at du skal finde for hvilken værdier du skal forkaste 0 hypotenusen altså find t af P(χ2 < t) = x hvor x er signifikansniveauet


Svar #11
21. marts 2017 af ForvirretBarn (Slettet)

Hej igen. 

Jeg spurgte min lærer om hjælp, og han skrev dette. Har i et forslag til, hvilket antal jeg skal vælge, for at gøre det nemmest for mig selv? 
billede vedhæftet


Brugbart svar (0)

Svar #12
21. marts 2017 af peter lind

Det er ikke noget klart svar; men jeg tror du skal finde accptmængden. d.v.s. #10 med ulighedstegnet vendt


Skriv et svar til: Biomial fordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.