Matematik

Sparring til noget rente beregning

29. marts 2017 af Alisalman (Slettet) - Niveau: C-niveau
Der indsættes hvert år 5.000 kr. på en bankkonto.
Den årlige rente er 2,5 %.

Beregn kontoens indestående umiddelbart efter den 5. indbetaling. (2 decimaler)


Skal man her bruge kn formlen: kn=ko(1+r)^n eller hvordan beregner jeg dette stykke?

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. marts 2017 af Number42

god ide!


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. marts 2017 af lionpanda (Slettet)

K = Slutkapital, K0 = Startkapital, r = rente, n = terminer
Da der starter med at blive indsat 5 000 kr., kan man sige: K0 = 5 000 kr.

K = K0 (1 + r)n

K = 5 000 kr. (1 + 0.025)5

K = 5 657.04 kr.


Svar #3
29. marts 2017 af Alisalman (Slettet)

Okay staud. Jeg har gjort nøjagtig set samme så, for jeg har fået samme resultat. Men problemet er bare, at når jeg taster det ind, så siger computeren at det er forkert, kan det være noget med decimaltallet ?

Brugbart svar (0)

Svar #4
29. marts 2017 af lionpanda (Slettet)

Hvad mener du med, at computeren siger det er forkert? Hvilket program bruger du?


Svar #5
29. marts 2017 af Alisalman (Slettet)

Jeg er på fjernstudie så jeg studere på nettet, og denne opgave jeg laver siger bare, at jeg skal "prøve igen" når jeg indtaster 5 657,04 ..

Brugbart svar (1)

Svar #6
30. marts 2017 af lionpanda (Slettet)

Hov, jeg fik læst opgaven forkert. Du skal slet ikke bruge dén formel. Du skal bruge formel for anuitetsværdier.

Formlen du skal bruge er:

http://avenbuild.ventures.dk/viden_om.asp?styleID=2&cryptID=id7EbGDo6I7XE&laeringsressourceID=1379&skabelonID=3&side=2

(Jeg ville gerne have givet dig en forklaring i Maple, men da jeg ikke har den fjerneste idé om, hvordan man indsætter billeder hér på hjemmesiden, kan jeg desværre ikke...)


Skriv et svar til: Sparring til noget rente beregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.