Almen studieforberedelse (AT)

AT hjælp til metoder! SAMFUNDSFAG OG NATURGEGRAFI

26. maj 2017 af gg2016 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa, jeg sidder lige inde med nogle spørgsmål i forhold til AT

Min problemformulering lyder: Hvordan opstår orkaner og hvilke konsekvenser har orkanen Katrina haft i New Orleans

Jeg er i tvivl i forhold til mine metoder der er blevet brugt i faget naturgeografi. Jeg har sagt at jeg bruger induktiv metoder, idet jeg observerer en orkan, og der bliver derfra uarbejdet teorier til at forklare årsagen. Men jeg læste om noget der hedder hypotetisk- deduktiv metode og abduktiv og jeg blev i tvivl. Hvilken metode vil passe bedst til at belyse om en orkan, og dens opståen og bevægelse?

Og hvilke begrænsinger og fordele ulemper har induktiv/deduktiv/abduktiv?

Ville være en ENORM hjælp, tak på forhånd!


Svar #1
26. maj 2017 af gg2016 (Slettet)

:))


Svar #2
26. maj 2017 af gg2016 (Slettet)

Holder lige mit opslag oppe


Svar #3
26. maj 2017 af gg2016 (Slettet)

Please hjælp en eller anden


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. maj 2017 af tigerbiker (Slettet)

I NG udvikler man ikke teorier. Derfor hypotetisk deduktiv metode, da andre har lavet teorierne → vi opfinder ikke, men bruger det andre har lavet. 


Svar #5
26. maj 2017 af gg2016 (Slettet)

#4

I NG udvikler man ikke teorier. Derfor hypotetisk deduktiv metode, da andre har lavet teorierne → vi opfinder ikke, men bruger det andre har lavet. 

Men i en induktiv metode går man vel fra observationer til at kunne opstille en model eller en teori, som jeg gør i min opgave ved at redegøre for hvorfor orkaner opstår m.m Hvordan vil du med en hypotese kunne forklare en orkan? Skal man dicideret lave en hypotese eller hvad?


Skriv et svar til: AT hjælp til metoder! SAMFUNDSFAG OG NATURGEGRAFI

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.