Matematik
uforklarlig udregning
Hejsa!
Jeg har et problem med en opgave vedr. en bil.
Opgaven lyder således:
Jeg ønsker at hæve hestekrafterne på min bil, uden at bruge penge. Jeg fjerner derfor vægt fra bilen for at hestekrafterne stiger på hjulene.
Bilen vejer oprindeligt 1400 kg med 90 hk
jeg fjerne nu 30 kg så vores totalt vægt er 1370 kg. Men hvor mange hk har bilen så nu?
1370/90 = 15,222 kg/hk
1400/15,222 = 92 hk
For divider jeg med de 15,222 med 1400 kg?? og ikke den nye vægt uden de 30 kg.
tak på forhånd ;)
Svar #2
15. juni 2017 af hansieux (Slettet)
Da ikke ved hjulene?? tænker at man skal se på det som, hvad den 30 kilo er tilsvarende til i hk
Svar #3
15. juni 2017 af peter lind
Den har stadigvæk lige så mange hestekræfter. Accellerationen bliver større fordi massen har ændret sig.
Svar #4
15. juni 2017 af Mathias7878
Bilen får jo ikke flere hestekrafter, fordi vægten mindkes. Som der nævnes i #3, øges accellerationen, fordi den vejer mindre, ergo er den hurtigere i optræk. Det er altså ikke muligt at "hæve" antallet af HK uden at f.eks. skifte motor eller hvad det nu kan være.
Svar #5
16. juni 2017 af hesch (Slettet)
Jeg tror det var Storm P. , der tegnede en cykel med lille forhjul og stort baghjul.
Den kunne køre langt hurtigere end andre cykler, for den kørte så at sige ned ad bakke, når det gik ligeud. :)
Svar #6
16. juni 2017 af SuneChr
# 0
Man skal bemærke, at hestekraft, HK, ikke er en kraft men en effekt, dvs. et udført arbejde over tid.
1 HK ≈ 736 W = 736 J/s = 736 Nm/s
1 HK svarer da til en motorydelse, uafhængig af bilens masse, som kan præstere en trækkraft på
736 N på strækningen 1 m i 1 sek.
Skriv et svar til: uforklarlig udregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.