Matematik

HJÆLP MED TRIGONOMETRI

20. august 2017 af ejmeddig - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har brug for hjælp med trigonometri. Opgaven lyder på: ABC og A’B’C’ er ensvinklede trekanter. a = 7, a’ = 12, b = 8 og c’ = 8. Jeg skal finde siderne b’ og c. Ved ikke hvilken formel, jeg skal bruge, eller hvordan jeg skal regne det ud.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. august 2017 af janhaa

b'/8= 12/7

b' = 96/7

c/8 = 7/12

c = 56/12 = 14/3


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. august 2017 af Simsada

Som jeg læser din opgaver er

ABC den lille trekant 
AB1C Den store. 
 

Da de er ensvinklede er "målestoksforholdet" på siderne det samme. Dvs hver gang den lille trekant stiger 1 x stiger den store tilsvarende = din skalafaktor. 

K = Stor trekant /lille trekant  i det her tilfælde skal du bruge siden A/ A   = x

Her efter kan du regne siden B1 ved af gange Bmed din skalafaktor ( da du går fra den lille trekant til den store) , mens du kan finde C ved at dividere Cmed din skalafaktor, ( Da du går fra stor til lille og forholdet derfor bliver x antal gange mindre ) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. august 2017 af SuneChr

Du går aldrig galt i byen når du opstiller:
ΔABC  er ensvinklet med  ΔA'B'C'  (bemærk, bogstavrækkefølgen er vigtig).
Ved at benytte bogstavrækkefølgen i den ene trekant svarer det til den samme bogstavrækkefølge i den anden trekant.
Således:
\frac{\left | AB \right |}{\left | A'B' \right |}=\frac{\left | AC \right |}{\left | A'C' \right |}=\frac{\left | BC \right |}{\left | B'C' \right |}
Indsæt dét du ved, og løs derefter en passende ligning.
 


Svar #4
20. august 2017 af ejmeddig

Hvad hvis opgaven var den samme, men a=5 og a'=10, men stadig b= 8 og c'=8, hvad ville i så gøre, for at finde b' og c?


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. august 2017 af StoreNord

\frac{5}{10}=\frac{8}{b'}=\frac{c}{8}


Skriv et svar til: HJÆLP MED TRIGONOMETRI

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.