Matematik
hjælp til at forstå hvad jeg skal i opgaven
Hej jeg har lige et problem med at finde ud af hvad de vil have mig til at finde i opgaven.
jeg har vedhæftet et billede af den. det jeg ikke forstår er om det er længden eller determinant eller hvad det er :-) og hvad det der 10a + 6b betyder :-)
håber i vil hjælpe :-)
-Sandra
Svar #4
30. august 2017 af Mathias7878
Læs evt:
http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/regning-med-vektorer
Svar #5
30. august 2017 af Eksperimentalfysikeren
Der er tale om tre regneudtryk, der hver giver en vektor som resultat. Du skal hverken tænke på længder eller determinanter. Du skal bare bruge,
at summen af to vektorer er en vektor, hvis koordinater er summerne af de to vektorers koordinater,
at differensen af to vektorer er en vektor, hvis koordinater er differenserne af de to vektorers koordinater, og
at produktet af et tal og en vektor er en vektor, hvis koordinaret er vektorens koordinater ganget med tallet.
Svar #6
30. august 2017 af Mathias7878
Dog har produktet også noget med længden at gøre, ikke sandt?
Hvis du ganger vektor a med ti, vil vektor a blive ti gange længere.
Svar #7
31. august 2017 af Eksperimentalfysikeren
Jo. Vektoren k*a er den vektor, hvis længde er k*|a| og sammeretning som a, hvis k er positiv, og modsat rettet a, hvis k er negativ. Heraf kan man vise, at hvis a har koordinaterne
,
har k*a koordinaterne
.
Det, er så det, man bruger i opgaven, uden at beskæftige sig med længden.
Skriv et svar til: hjælp til at forstå hvad jeg skal i opgaven
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.