Matematik

Diskret matematik - er dette rigtigt?

12. september 2017 af KaspermedK - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har tjekket facit i en opgave. Facit siger:

\neg (P(0)\vee P(1)\vee P(2)\vee P(3)\vee P(4))

Men jeg har skrevet

P(0)\wedge P(1) \wedge P(2) \wedge P(3) \wedge P(4)

Mit spørgsmål er bare: Er ovenstående ækvivalente? Mit gæt vil være ja, for hvis jeg negerer udsagnet øverst, så får jeg det der nederst. Ret mig hvis jeg tager fejl. 

Svar #1
12. september 2017 af KaspermedK

#0 Jeg har vidst set at det er forkert. Hvis det øverste er sandt, så skal det nederste være

\neg P(0)\wedge \neg P(1)\wedge \neg P(2)\wedge \neg P(3)\wedge \neg P(4)

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. september 2017 af hesch (Slettet)

Ja, det er "de Morgans lov".  Du kan google den.

Jeg troede det hed "boolsk algebra" ( ikke diskret matematik ).

Svar #3
15. september 2017 af KaspermedK

Det hedder det åbenbart på KU og SDU. Men tak! 

Brugbart svar (0)

Svar #4
15. september 2017 af hesch (Slettet)

Jo, man kan jo kalde tingene hvad man vil, blot benævnelsen ikke kan forveksles med noget andet.

"Diskret matematik" kan - som her - forstås som regning på variable der kun kan antage diskrete ( kvantiserede ) værdier, fx 'sand', 'falsk' ( og evt. 'don't care' ), men det kan også forstås som regning på variable, hvis værdier kun har mening ved diskrete tidspunkter/omstændigheder. Her tænker jeg på fx z-transformationer, der finder anvendelse ved digital reguleringsteknik, hvor en computer kun kan løse differentialligninger differensligninger med endeligt små tidsintervaller ( ikke 'dt', men en samplingsperiode ). Man kan sige at det her er tiden, der er blevet kvantiseret, fordi computeren ikke kan regne uendeligt hurtigt.

Heraf en mulighed for forveksling.

Skriv et svar til: Diskret matematik - er dette rigtigt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.