Matematik

Ligning: Kendt: bilens gadepris, Ukendt: bilens forhandlerindkøbspris

22. september 2017 af Tbuch - Niveau: B-niveau

Først jeg er ikke sikker på hvilket niveau, vi er på, men da jeg har fuldt ud har bestået B-niveau og jeg ikke kan gennemskue nedenstående - ja - så er den sat til B-niveau, hvilket jeg beklager, hvis det ikke er tilfældet

Det er let nok nok at komme fra forhandlerens indkøbspris til bilens gadepris (se vehhæftning)

Men hvordan regner vi den modsatte vej og laver vi en ligning hvor den ubekendte er forhandlerens indkøbspris (her 109.640 kr.)

Vedhæftet fil: Skærmbillede (PC-495).jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. september 2017 af StoreNord

Er det noget du skal lave i regneark?


Svar #2
22. september 2017 af Tbuch

Ja det var jo egentlig meningen


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. september 2017 af StoreNord

Jamen så har du vel regnearket fra første del af opgaven.

Så skal du vel bare gøre det modsatte. Altså gå opad i regnearket og trække fra istedet for at lægge til og omvendt.


Svar #4
22. september 2017 af Tbuch

Af frygt at lyde lidt enfoldig - forstår jeg ikke lige hvad du mener

Mit Problem er først og fremmest at indkøbsprisen er udslagsgivende for de to forskellige procentsatser, hvor der tages 105 % af de førske 106.600 kr. af indkøbsprisen og 150 % af de resternede


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. september 2017 af StoreNord

Jeg mener at når du gor opad i skemaet, skal du lægge til der hvor der står minus og omvendt.

Jeg tror da ikke begge afgifterne skal betales?  -  Men du har ret i at man ikke fra starten kan vide, hvilken afgift der skal bruges. Så må man nok lave 2 løsninger.


Svar #6
22. september 2017 af Tbuch

Jo begge afgifter skal betales i nogle tilfælde men ikke i andre. Det er just det, som der er problemet: Jeg kan ikke kan finde ud af at regne tilbage (eller gå op ad som du siger), da jeg ikke ved om jeg skal regne på den ene eller den anden måde forenklet sagt

eller i dirkete forlængelse af dit # StoreNord - så ved jeg ikke hvordan jeg skal "lave 2 løsninger"


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. september 2017 af StoreNord

Ja, jeg ved det heller ikke. Lige nu forstår jeg ikke hvorfor du snakker om

"forhandlerens indkøbspris (her 109.640 kr.)" når der i skemaet står 

"Forhandlerudsalgspris" .


Svar #8
22. september 2017 af Tbuch

Ok det er så heller ikke så smart men "forhandlerens inkøbspris" ="Forhandlerudsalgspris"
I virkeligheden er det heller ikke den som vi/jeg skal bruge  - men derimod "Beskattet værdi"

Hvis den beskattede værdi er over en satsgrænse 106.600 har vi den ene beregningsmetode, hvor der anvendes to procentsatser (den lille for de første 106.600 og den store for den del af beløbet = "Beskattet værdi" som ligger over satsgrænsen)
Hvis "Beskattet værdi" ligger under satsgrænsen på de 106.600 har vi den anden beregningsmetode, som kun anvender en procentsats

Så for at gøre det endnu mere nørklet er problemet at jeg ikke ved hvilken en af beregningsmetoderne, som jeg skal anvende, når jeg skal regne tilbage (gå op i skemaet), da valget afhænger af det som jeg skal bruge en af beregningsmetoderne til at finde ud af J


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. september 2017 af SuneChr

.SP 230920170100.JPG

Vedhæftet fil:SP 230920170100.JPG

Svar #10
23. september 2017 af Tbuch

Okay -den er jeg med på - og tak for i øvrigt J
Men ideen var jo at kunne regne den modsatte vej. HVad nu hvis jeg komme med en gadepris på 96000 kr. - hvordan regner man så tilbage
Men jeg tror faktisk at jeg er ligeved at få styr på det selv - men derfor modtages gode bud alligevel
 


Brugbart svar (0)

Svar #11
23. september 2017 af SuneChr

I et nyt regneark, hvor vi anvender de samme cellebetegnelser som i # 9, vil det være let at gøre det omvendte, hvor man indtaster et kendt beløb i celle H21 og får et output i celle H5. Det kræver blot lidt tid og tålmodighed.
Indtil da kan man i celle H5 indtaste forskellige beløb, indtil man rammer det ønskede beløb i H21. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
23. september 2017 af SuneChr

Da der kun foreligger lineære ligninger gennem algoritmen, kan man nøjes med at finde to sammenhørende talpar (H5 ; H21) og opstille den lineære forskrift. Ved beregning fås da

           {\color{Blue} H5}=\frac{8}{25}\cdot {\color{Blue} H21}+29640
Vi har altså:

"Forhandlerudsalgspris excl. moms"  = 8/25·"Bilens pris på gaden excl. leveringsomkostninger" + 29640 


Brugbart svar (0)

Svar #13
24. september 2017 af SuneChr

Nu kunne det måske være interessant at se på forholdet   \frac{{\color{Blue} H21}}{{\color{Blue} H5}} i %

Efter udregning har vi:           \frac{{\color{Blue} H21}}{{\color{Blue} H5}}=\frac{625\cdot {\color{Blue} H21}}{2\cdot \left ( {\color{Blue} H21}+92625 \right )}\%
 


Svar #14
24. september 2017 af Tbuch

Hej SuneChr #12
Tak for svar - Dog hvor får du tallet 29640 fra og ligeledes med brøkken: 8/25


Brugbart svar (0)

Svar #15
24. september 2017 af SuneChr

# 12 fortsat
Vi skal bruge to punkter for at finde forskriften
                    y = ax + b
Det ene punkt har vi allerede (250000 ; 109640) , og det andet punkt kan f.eks. hedde (x0 ; 150000)
Indtast 150000 i celle {\color{Blue} H5} = y og aflæs den værdi i celle {\color{Blue} H21} = x0  som svarer dertil.
Nu har vi de to ligninmger med to ubekendte a og b:
          109640 = 250000a + b
          150000 =          x0a + b
Bemærkning til skemaet: De seks minus-poster forudsættes at forblive uforandrede ved andre input i {\color{Blue} H5} .


Svar #16
27. september 2017 af Tbuch

Jeg endte med at lave dette her

Kunne sikkert have været lavet mere elegant - men det virker. Men jeg kunne da godt have tænkt mig at være skarp nok til at udtrykke den aller sidste HVIS-funktion matematisk


Skriv et svar til: Ligning: Kendt: bilens gadepris, Ukendt: bilens forhandlerindkøbspris

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.