Fysik
Kræfternes parallelogram
Hej folkens
Jeg skal fremlægge om dette emne, og jeg tænkte på om der er nogen der kunne hjælpe mig med at forstå det?
Svar #2
29. september 2017 af mathon
Tegn kræfternes parallellogram af komponenterne
og
Vinklen mellem
og
kaldes
.
Resultanten
modstående vinkel er
.
Ved anvendelse af cos-relationen
har man:

Svar #3
29. september 2017 af 1stein (Slettet)
Ok, wauv tusind tak.
Men jeg havde også en opgave, og jeg tænkte på om du ville se den og sige om den var rigtigt opstillet?
Svar #7
30. september 2017 af 1stein (Slettet)
Opgaven lyder: ?"Undersøg ved konstruktion af et parallelogram om den samlede kraft er nul."
Svar #8
30. september 2017 af Eksperimentalfysikeren
Det er lidt svært at se, hvad, der er hvad, på billedet og tegningen. Tegningens F2H3D3B2 danner et parallellogram, hvor B2F2 repræsenterer kraften, f1 og B2D3 kraften e3. Summen af dem er kraften j, der repræsenteres af B2H3. Du skal så vise, at denne kraft er lige så stor som og parallel med c7, der er repræsenteret ved B2IL. Du har tallene j=1,54 og c7 = 1,6. Der er en lille forskel, men det ser ud til at ligge indenfor måleusikkerheden. Din tegning viser også, at de to liniestykker er tæt ved at være i forlængelse af hinanden. Grunden til, at det ikke passer helt, kan være, at der er lidt gnidningsmodstand i de tre dynamometre.
Svar #9
30. september 2017 af 1stein (Slettet)
Det lyder godt. Men kan jeg så bare sige: ?Man kan se, at den samlede kraft tilsammen er 0, men der lidt måleusikkerhed, og det skyldes bl.a. gnidningsmodstanden i de tre dynamometre?
Skriv et svar til: Kræfternes parallelogram
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.