Dansk
Hvad menes der med dette?
Hej
Jeg har meget svært ved nedenstående afsnit. Det vil være rart, hvis der er nogen, der kan give en kort sammenfatning af indholdet nedenfor :-)
"Men det er i hverr fald min opfattelse, hvor rigtig eller urigtig den nu er, at først i erkendelsens sfære kan man, til allersidst, få det Godes ide at se, og der endda vanskeligt nok. Men har den vist sig for ens blik, følger den slutning nødvendigvis at her har vi den yderste årsag til alt hvad der er rigtigt og skønt. I den synlige verden afføder den lyset og lysets herre solen, men i tankens verden er den alle tings hersker som kilde til sandhed og indsigt; og dermed følger også at ingen på forstandig vis vil kunne udrette noget her på jorden, indenfor en snævrere eller videre kreds, uden at have skuet den."
Mvh.
Hashim
Svar #1
15. oktober 2017 af B4 (Slettet)
Som jeg forstår teksten, lettere forkortet og omskrevet til et andet sprog:
Jeg forstår det sådan, at man først ser det godes idé, når man erkender [noget, ved ikke lige emnet, skriveren taler om, måske generelt], men den idé kan så stadig være svær at se. Men har du først erkendt, forstår du, at det er det bedste i verden. Den [erkendelsen] er lyset og solen men også sandhed og indsigt; ingen kan udrette noget på Jorden uden at have erkendt.
Det lignede først en religiøs tekst, men nu ligner det mere, at teksten udelukkende handler om "erkendelse". Altså, men skal forstå (erkende) virkeligheden for at kunne udrette noget i den.
Svar #2
15. oktober 2017 af Stygotius (Slettet)
Ja, det var virkelig sagt på et flydende og godt dansk
Skriv et svar til: Hvad menes der med dette?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.