Biologi

KLAGE OVER EKSAMEN'S KARAKTER?

03. november 2017 af AnnaSofiestx (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej allesammen, jeg er netop startet i 1.G på en STX gymnasie. Og med den nye reform, skulle alle 1'ger op til en NV (biologi, fysik & kemi) prøve, efter grundforløbet som varer i 3 måneder. Jeg har så været der oppe, jeg startede ud med selve min fremlæggelse, som gik meget godt, dog varede den ikke de 5 minutter som den skulle- men vores lærer sagde på forhånd, at den helst ikke må varer mere end de 5 minutter. Derefter skulle jeg så svarer på nogle spørgsmpl, mine lærer havde. Dette var ikke spørgsmål til min fremlæggelse, men alle de 10 forsøg vi har lavet på 3 måneder. Og det gik virklig elendigt for mig. Jeg svarede måske kun på et. Jeg skulle så vente på min karakter, og havde allerede set et 02 komme. Men mine lærer giver mig -03, selvom jeg var oppe til eksamen. Deres begrundelse var at jeg ikke kunne svarer på spørgsmålene. Er det overhovdet muligt de kan give mig den karakter, og det er vigtigt, da denne karakter tæller med i mit afgangsbevis i 3.G. Bør jeg klage, og hvis ja- er det muligt at klage over en mundtlig eksamen? Mvh Anna


Brugbart svar (2)

Svar #1
03. november 2017 af jp0000

Hej Anna.

Jeg mener, at du bør overveje, hvordan din eksamen egentlig gik.

Hvis du virkelig mener, at dine lærere har fejlvurderet dig, synes jeg, at du skal tage en snak med din studievejleder i første omgang.

Derudover må jeg også fremhæve, at ja din karakter for det naturvidenskabelige grundforløb kommer til at stå på dit afgangsbevis i 3.g, men det er langt fra altafgørende for dit gennemsnit. Hvis du følger aktivt med i undervisningen, laver dine lektier og knokler med dine afleveringer, så skulle karaktererne også gerne følge med.


Svar #2
03. november 2017 af AnnaSofiestx (Slettet)

#1

Hej Anna.

Jeg mener, at du bør overveje, hvordan din eksamen egentlig gik.

Hvis du virkelig mener, at dine lærere har fejlvurderet dig, synes jeg, at du skal tage en snak med din studievejleder i første omgang.

Derudover må jeg også fremhæve, at ja din karakter for det naturvidenskabelige grundforløb kommer til at stå på dit afgangsbevis i 3.g, men det er langt fra altafgørende for dit gennemsnit. Hvis du følger aktivt med i undervisningen, laver dine lektier og knokler med dine afleveringer, så skulle karaktererne også gerne følge med.

Hej,

Altså er bare frustreret over mig selv men også mine lærer. Hvad var pointe så at øve og tag til prøven hvis jeg skal have -03. Og mener klart jeg mindst fortjener et 02. Og i modsætning til de andre klasser, har jeg en ven, som fremlagde i 1 min, hvor den skulle maks være 5 min, og mindst 3. Og han fortalte, at han ikke svarede på et eneste spørgsmål. Men han fik 02. Men kan man godt klage over en mundtlig eksamen, har læst at det kun er en skriftlig prøve.


Brugbart svar (1)

Svar #3
03. november 2017 af mikkel981

Det er muligt at få -03, selvom du kommer. Hvis du har fået -03, har du ikke kunne svaret på noget det de har sagt, ikke opnået de faglige mål og som du selv siger ikke en fremlæggelse på 5 min. Det kommer dog til have en lille indflydelse på dit afgangsbevis i 3.G. (0,25), men stadig en indflydelse, som kan betyde meget.


Svar #4
03. november 2017 af AnnaSofiestx (Slettet)

#3

Det er muligt at få -03, selvom du kommer. Hvis du har fået -03, har du ikke kunne svaret på noget det de har sagt, ikke opnået de faglige mål og som du selv siger ikke en fremlæggelse på 5 min. Det kommer dog til have en lille indflydelse på dit afgangsbevis i 3.G. (0,25), men stadig en indflydelse, som kan betyde meget.

Hej,

Vi fik at vide at vores fremlæggelse skulle tage mindst 3 minutter, og det gjorde min (03:46), og maks 5 minutter. Derudover dukker jeg op, fremlægger noget relevant. Og svarer på ca 2/7 af deres spørgsmål. Hvor et af deres spørgsmål var, hvad er kvalitativt og kvantitativt. Hvor direkte sagt siger den basale forskel ligger på data, og øjemål (self mere). Hvor de siger det ikke er rigtigt, og bliver spurgt ind til en hypotese, hvor jeg forklarer det betyder hvad man tror der ville ske i udviklingen, hvor mine venner bekræfter det er sandt. men alligevel for jeg fejl for det. Så mener selv jeg bør få 02


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. november 2017 af Mathian

Kan ikke se hvorfor en lærer skulle give -3, medmindre man kommer tavs, nikker, giver fingeren og går. Men hvis eleven har holdt et oplæg, selvom indholdet var l... og man ikke var i stand til at svare på noget som helst ud over da de kaldte en ind, så tæller vel struktur på oplægget og forholden til emnet lidt? Du har været meget meget meget meget meget uheldig, hold kæft hvor ubarmhjertigt.  Det var noget andet, hvis den givet karakter kun havde inflydelse på selve eksamen man har afholdt, men at man skal gå hen og trække point fra en præstation i et andet fag er bare absurd.  -3 er meningsløshed. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. november 2017 af mikkel981

Ud fra din forklaring kan jeg hellere ikke forstå, hvorfor du har fået -03. Hvis du har fremlagt om nogle af de forsøg i har udført i løbet af de 3 måneder, og har svaret på et par spørgsmål. Jeg synes du umiddelbart skal tage en snak med din studievejleder eller din kontaktlærer.


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. november 2017 af OliverHviid

Altså nu kan jeg jo ikke direkte kommentere din fremlæggelse, men måske var det den, som ikke opfyldte de faglige mål...? Men det lyder yderst mærkværdigt, at du har fået -3, når du mødte op og fremlagde etc.


Brugbart svar (1)

Svar #8
03. november 2017 af Justitia

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #9
03. november 2017 af mikkel981

#8

Justitia måske du skulle nøjes med at kommentere tråde, hvor du faktisk kan yde en reel hjælp.
 


Brugbart svar (0)

Svar #10
03. november 2017 af fosfor

Det er svært at sige om -3 er passende uden at kende de spørgsmål du fik stillet, samt dit oplæg..

Og i modsætning til de andre klasser, har jeg en ven, som fremlagde i 1 min, hvor den skulle maks være 5 min, og mindst 3. Og han fortalte, at han ikke svarede på et eneste spørgsmål. Men han fik 02.

Hvis den beskrivelse ikke er manipuleret, så burde vedkommende selvfølgelig ikke bestå, og 02 må være at betragte som en gave. Ved mindre du altid er heldig, så lad være med at antage at det ikke at kunne noget som helst er nok til at bestå. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
03. november 2017 af Mathian

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #12
05. november 2017 af Justitia

Slettet

Skriv et svar til: KLAGE OVER EKSAMEN'S KARAKTER?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.