Matematik

hjælp til ligebenede trekanter!!!

19. november 2017 af phoquex (Slettet) - Niveau: 9. klasse

hej!!

jeg har brug for hjælp til problemregning. der er to spørgsmål jeg ikke helt forstår hvordan skal løses.

den første lyder sådan her:

 Et sæde i salen kan ses som den ene vinkelspids i en trekant. De to andre vinkelspidser i 
 trekanten er lærredets to yderpunkter, A og B. Der er den bedste synsvinkel til lærredet, når sædet og lærredets to yderpunkter danner en ligebenet, retvinklet trekant.

 Tegn den ligebenede, retvinklede trekant på svararket.
 

spørgsmål2:  Den plads, der oftest bestilles på nettet, er midt for lærredet og markeret med S på svararket. 

Lærredet er 15,6 m fra A til B, og vinklen ASB er 80°.

Bestem afstanden fra S til lærredet

jeg har vedhæftet en fil så man kan se hvordan tegningens er ud. tusind mange tak på forhånd

Vedhæftet fil: lærred.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. november 2017 af Sveppalyf

Du kan tegne en ret linje fra S vinkelret ind på midten af lærredet. Du har så delt trekant ASB op i to retvinklede trekanter. Hvis du betragter den ene af disse trekanter, så har du at den modstående katete er halvdelen af lærredets bredde. Den hosliggende katete er afstanden fra S til lærredet (som er den vi skal finde) og vinklen er halvdelen af 800. Du har så

tan(40o) = (15,6 / 2) / x  <=>

x = 15,6 / (2*tan(40o)) = 9,3 m


Svar #2
19. november 2017 af phoquex (Slettet)

#1

Du kan tegne en ret linje fra S vinkelret ind på midten af lærredet. Du har så delt trekant ASB op i to retvinklede trekanter. Hvis du betragter den ene af disse trekanter, så har du at den modstående katete er halvdelen af lærredets bredde. Den hosliggende katete er afstanden fra S til lærredet (som er den vi skal finde) og vinklen er halvdelen af 800. Du har så

tan(40o) = (15,6 / 2) / x  <=>

x = 15,6 / (2*tan(40o)) = 9,3 m


Svar #3
19. november 2017 af phoquex (Slettet)

tuuuuusind tak


Svar #4
19. november 2017 af phoquex (Slettet)


Skriv et svar til: hjælp til ligebenede trekanter!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.