Studievejledning

Hvor vigtigt er det egentlig at være "retskravsbachelor" på KU?

10. december 2017 af ALMAMERENGUE

Jeg overvejer at tage en pause på 1-2 semester efter min bachelor for at arbejde. Jeg vil derefter helt sikkert læse til kandidat på samme studium, men da jeg ikke søger straks efter min bachelor, er jeg ikke garanteret en plads.

Men hvor vigtigt er det egentlig at være retskravsbachelor?  Er det noget man bør bekymre sig om? Hvor ofte bliver ansøgere, som har en adgangsgivende bachelor-bevis men som ikke er retskravsbachelorer, egentlig afvist? Og hvis man bliver afvist, er man så fx garanteret en plads til efterfølgende optag?

Jeg læser bachelor i matematik-økonomi. På Kandidatsiden for matematikøkonomi http://studier.ku.dk/kandidat/matematik-oekonomi/ansoegning-og-optagelse/ står der at der i 2017 var 113 ansøger til 60 pladser, og "alle kvalificerede fik tilbudt optagelse". Det forstår jeg ikke helt. Hvad menes der med "kvalificeret"? Og hvad menes der med 113 ansøgere "i 2017", altså er det vinteroptag eller sommeroptag vi snakker om? Og hvad menes der med at "alle kvalificerede fik tilbudt optagelse", nu hvor der kun var 60 pladser? Vil det sige at mere end halvdelen af de 113 ansøgere ikke var kvalificerede?

Kort sagt er mit spørgsmål: hvad er sandsynligheden for at man får sin kandidatansøgning afvist, blot fordi at man ikke er retskravsbachelor fordi man ventede 1-2 semester med at søge (men ellers har alt andet i ordet)?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2017 af Smut1

Hej, har du læst det her? Det skulle gerne besvare dit spørgsmål :)

"Ansøgningskriterier

Hvis der er flere kvalificerede ansøgere end der er pladser på uddannelsen, sker udvælgelsen på baggrund af følgende prioritering:

1. Ansøgere med en bachelorgrad i matematik-økonomi fra Københavns Universitet, der ansøger om optagelse på kandidaten i direkte forlængelse af deres bachelorgrad (retskravsbachelor)
2. Bachelorer i matematik-økonomi fra Københavns Universitet
3. Bachelorer i matematik eller forsikringsmatematik fra Københavns Universitet
4. Andre ansøgere"

Skriv endelig igen, hvis det ikke giver mening!


Svar #2
10. december 2017 af ALMAMERENGUE

Hej. Det hjælper en smule, men mit primære spørgsmål er om der er en stor risiko ved at man ikke er retskravbachelor. Som din liste indikerer, så vil jeg kun have prioritering nummer 2 (med en bachelor i mat-øk),  så der er selvfølgelig en sandsynlighed for at jeg bliver afvist hvis der er for mange ansøgere med prioritering 1. Mit spørgsmål er bare, hvor stor er denne sandsynlighed? Er der nogle statistikker man fx kan finde frem der fortæller at i dé og dé år bliv så og så mange afvist, etc, så man i det mindste kan estimere hvor ofte prioritering-2 ansøgere bliver afvist?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. december 2017 af Smut1

Jeg synes både at have hørt og kan læse mig til, at du er mere eller mindre garanteret optagelse, selvom at du ikke starter året efter, du har afsluttet din bachelor, men hvis du vil være sikker, så ring til en studievejleder ved matematik-økonomi  i morgen.

Min begrundelse for, at du er mere eller mindre sikret en plads er, at der står "kvalificerede ansøgere" i mit citat. Dvs. alle de listede anses  for kvalificerede. Med en bachelor inden for matematik-økonomi ligger man altså højt på listen over kvalificerede ansøgere. Og som du selv siger, så står der: " Alle kvalificerede fik tilbudt optagelse".


Skriv et svar til: Hvor vigtigt er det egentlig at være "retskravsbachelor" på KU?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.