Studievejledning

Skal jeg betale su tilbage?

29. december 2017 af Højgiraf (Slettet)
Hej,
Jeg står i situationen, at i november/december har jeg været udeboende og fået udeboende su. Jeg har mellem jul og nytår flyttet hjem, og meldt min flytning til CPR som man skal før d. 1. Dof har SU ikke registreret min flytning endnu, da de har lukket mellem jul og nytår (Og jeg tror ikke engang CPR har accepteret det endnu. Har kun fået en kvittering)
Jeg har her i dag (d. 29/12) fået udeboende su udbetalt.

Jeg er nu bange for, om jeg kommer til at skulle betale det overskydende SU tilbage når SU registrerer at jeg er flyttet hjem?
Eller er det mine penge nu?


højgiraf

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. december 2017 af Smut1

Det plejer at være sådan, at hvis du får udbetalt mere end du har ret til, så skal du tilbagebetale. (Men så vidt jeg husker, er det din bopæl den første i måneden, der afgør din SU, så hvis du kun bor hos dine forældre mellem jul og nytår, ved jeg slet ikke, om du mister din udeboende SU)


Svar #2
29. december 2017 af Højgiraf (Slettet)

Jeg er flyttet permanent hjem igen, så jeg mister min udeboende su. Så det er mere om de tæller mig fra at bo hjemme d. 1 eller ej.

Brugbart svar (0)

Svar #3
29. december 2017 af Smut1

Ja, ja, så endte jeg alligevel med at lave en hurtig søgning for dig :) 

"Det er den adresse, du er tilmeldt den 1. i måneden, der afgør, om du kan få SU til hjemme- eller udeboende den pågældende måned. Flytter du for eksempel hjemmefra dine forældre den 3. april, kan du først få SU til udeboende fra maj måned. Tilsvarende får du først SU til hjemmeboende fra november måned, hvis du flytter hjem til dine forældre for eksempel den 4. oktober."

http://www.su.dk/su/om-su-til-ungdomsuddannelser-gymnasium-hhx-mv/bopael-og-su-satser/


Svar #4
29. december 2017 af Højgiraf (Slettet)

Jeg har selv læst dette, men mit profil ligger som sagt i, at jeg har skiftet adresse FØR d. 1., ergo er jeg ikke flyttet d. 4. men d. 28. Det er bare ikke registreret endnu, så jeg er i tvivl om jeg gælder på den regel som i eksemplet, eller om jeg skal betale tilbage. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. december 2017 af Smut1

Det er som sagt den første i måneden, der afgør, hvilken SU du får. Har du fået mere, end hvad du har ret til, er der et tilbagebetalingskrav.


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. januar 2018 af PSXL

#4 Du skal betale SU tilbage. Da du boede ved dine forældre d. 1. i måneden. 
Jeg har selv været ude for det samme, men det bliver modregnet i de resterende rater, skriver de. Ikke noget om at jeg med det samme skal betale hele beløbet tilbage. 


Skriv et svar til: Skal jeg betale su tilbage?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.