Kemi
Reaktion igen-
Spørggsmålet er = Foreslå reagenser til syntesen af stof B ud fra stof A (trin 2)
Håber i kan hjælpe- Jeg forstår ikke helt hvad det er de spørge om, om jeg skal nævne et stof som f.eks. HCL eller om jeg skal opstille en molekyle?
Mange tak
Svar #1
04. januar 2018 af ChemistryIsKey
Du kan se, at du får indført en ethylgrupper i α-position til din keton. Denne reaktion hedder en alkylering af ketoner. Kan forestille mig, at du må have en bog om organisk kemi, hvor denne er gennemgået.
I korte træk kan reaktionen opsummeres;
1) Dannelse af enolatækvivalenten af ketonen vha. relativ stærk base (i dette tilfælde er NaOH formentlig stærk nok).
2) Herefter tilsættes et alkylhalogenid (ethylbromid vil nok fungere v. din reaktion), hvorved enolationen reagerer som nukleofil og halogenidet som elektrofil, hvorved alkyleringen sker.
Jeg har lavet en mekanisme til dig, som forhåbentlig kan skabe noget overblik og du måske kan generalisere reaktionen til andre ketoner :)

Svar #2
04. januar 2018 af Anar2 (Slettet)
Tusind tak for sådan en skøn hjælp og forklaring!
Vil det så sige, at reagens i dette tilfælde er NaOH
Kan du forklarer mig, hvilke rolle en nukleofil har og hvornår det anvendes?
Endnu engang tusind tak fordi du hjælper så meget!
Svar #3
04. januar 2018 af ChemistryIsKey
Ingen problemer :)
Der er to reagenser i denne reaktion. Først anvendes NaOH (el. anden ret stærk base) for at danne enolationen. Dette svarer til første trin i reaktionen. Herefter tilføjer du ethylbromid (EtBr) og herved vil enolationen reagerer med bromidet ved en alkyleringsreaktion.
Der findes i 99.99999% hvis ikke alle tilfælde af organiske reaktioner både en nukleofil og en elektrofil. Nukleofiler er stoffer som har et elektronpar, som kan "angribe"/reagere med en elektrofil. I ovenstående tilfælde er det fx π-elektronerne fra enolationens dobbeltbinding, som reagerer med elektrofilen.
Teori om nukleofiler og elektrofiler er helt centralt for organisk kemi, så jeg kan kun anbefale, at du læser op på det. Det handler om, at det man kalder HOMO'en (highest occupied molecular orbital) fra nukleofilen vil interagere (læs: reagere) med LUMO'en (lowest unoccupied molecular orbital) i elektrofilen. Disse begreber gør sig gældende i næsten alle organiske reaktioner, så det er som sagt virkelig vigtigt at have styr på det :)
Svar #4
04. januar 2018 af Anar2 (Slettet)
Jeg skal virkelig læse op ja.
Jeg skal til eksamen her omlidt, og jeg løser en masse gamle eksamensopgaver, det synes jeg hjælper mig mere end hvis jeg sidder og læser i en bog.
Tusind tak fordi du er her for at hjælpe mig.
Skriv et svar til: Reaktion igen-
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.