Kemi
Er dette korrekt?
Jeg har igen en reaktion-
Har jeg tænkt rigtigt?
Svar #1
06. januar 2018 af ChemistryIsKey
Det er desværre ikke helt rigtigt.
Der er ikke noget ethanal og ethanamid i din reaktion, så glem først og fremmest alt om dem.
Din reaktion er en forholdsvist simpel eksempel på det man kalder en FGI = Functional Group Interconversion = Reaktioner, hvor én funktionel gruppe omdannes til en anden. I dit tilfælde, skal du omdanne en ester til et (primært) amid. På én eller anden måde skal du have udskiftet MeO- gruppen med H2N-. Er der nogle måder du kan tænke på, hvor man kan gøre det? :)
Svar #3
06. januar 2018 af ChemistryIsKey
Ikke helt. NaOH er en stærk base og der er ikke rigtig noget behov for at deprotonere noget i reaktionen. THF er et aprotisk solvent, så det er heller ikke lige sagen.
Du skal tænke på, at du skal have indført noget med nitrogen i stedet for din methoxygruppe (MeO-), så dit reagens skal i hvert fald indeholde nitrogen.
Hint: Prøv at slå nukleofil subsitution på carbonylcarbon (engelsk: nucleophilic substitution at carbonyl carbon) op, enten i din bog eller på nettet og se om du kan ræsonnere dig frem til et bud :)
Svar #4
06. januar 2018 af Anar2 (Slettet)
Når jeg slår det op i min bog- så er der et tabel med en række nukleofiler, hvor jeg har en der hedder NH3?
Vil det være et bud?
og tusind tak for din hjælp- altså virkelig tak
Svar #6
07. januar 2018 af ChemistryIsKey
Ja lige præcis!
Ammoniak = NH3 vil være den helt rigtige nukleofil i dette tilfælde, fordi du får indført din NH2- og udskifter (substituerer) din methoxygruppe (MeO-) med denne.
Det kunne også være en rigtig god øvelse, hvis du kan opskrive mekanismen - jeg oplever i hvert fald at få en dybere forståelse, når man ved hvordan de forskellige ting reagerer med hinanden :)
Svar #7
07. januar 2018 af Anar2 (Slettet)
Tusind taaak!
Jeg kan ikke finde ud af opskrive mekanismen desværre- jeg har virkelig svært ved at forstå reaktioner
Skriv et svar til: Er dette korrekt?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.