Matematik

Opstil funktion og beregn optimale forhold

08. januar 2018 af ah12 - Niveau: B-niveau

Hej! her kommer en lidt indviklet opgave-beskrivelse på en opgave som jeg virkelig ikke kan finde ud af at løse:

Der skal laves en kage. Udover alle de andre ingredienser kan i selv vælge hvor meget sukker og chokolade i vil komme i. Mængden af sukker kaldes s, og mængden af chokolade kaldes c. De er begge målt i 100g pr enhed (altså når s=2 er der 200g sukker i kagen).

Energien i kagen beregnes i kJ. Sukker har 1,7kJ pr 100g. Chokolade har 2,5 kJ per 100g. Alle de andre ingredienser har tilsammen 2,1 kJ. DEn samlede energi i kagen kalder vi E. 

a) opstil et udtryk for E, hvor s og c er variable. 

(altså: E=...)

Jeg har lavet a) som jeg fik til dette: 

E=2,1 kJ + 1,7s + 2,5c

Nu er det b'eren og c'eren jeg har problemer med, her lyder opgavebeskrivelsen:

Hvis der kommer for lidt eller for meget chokolade eller sukker, smager kagen ikke så godt. Efter mange forsøg er der fundet frem til at sammenhængen mellem smag, sukker og chokolade følger denne ligning:

Smag=-1,3c^2-2,3s^2+6,6

Den samlede energi i kagen skal være 6,5 kJ

b)opstil en funktion af smagen der kun afhænger af mængden af sukker s. HINT: man kan godt bruge SOLVE i ligningen fra a)

c) Beregn det optimale forhold melle sukker og chokolade. Beregn den tilhørende værdi af smagen

Tusind tak på forhånd!:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. januar 2018 af peter lind

b) Isoler  c i udtrykket for E og sæt det ind i Smag.

c) Differentier udtrykket fra c og sæt det lig 0. Løs den fremkomne ligning


Skriv et svar til: Opstil funktion og beregn optimale forhold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.