Tysk

Eksamen i tysk 2 g

11. januar 2018 af Stjerneskud2016 - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg går i 1g og har tysk på b-neveu. Jeg er begyndt at allerede bekymre mig om min eksamen som jo kommer i 2 g. Jeg ved bare ikke hvor meget tysk man skal kunne for at få et godt karakter ved eksamenen. Jeg kan ligeså meget tysk som alle de andre i min klasse, men jeg tænker bare at det måske ikke er nok. Jeg tænker at hvis det på b nivea er det vigtigste nok ordforråden? Jeg har overvejet om jeg måske skal tage til Tyskland i sommerferien, måske 1-2 uger,som en sprogrejse. Men jeg ved ikke om det er nødvendigt for mig. Jeg har prøvet at lære tysk selv, ved at oversætte nogen tekster og se film på tysk. Men jeg syntes bare at ligeså snart jeg lærer et nyt ord, glemmer jeg det hurtigt igen. Nok fordi jeg bruger det. Jeg har ikke nogen at tale med på tysk. Skal jeg så bare tale med mig selv for ligesom at praktisere sproget, og huske ordene? Hvor meget tysk skal man kunne til eksamenen, for at få et godt karakter?


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. januar 2018 af 123456789999999 (Slettet)

Hej

Jeg var selv oppe i tysk B mundtlig og jeg fik 12. Jeg øvede mig på "duolingo" ugen op til mere end 5 timer om dagen, og nåede næsten at blive færdig med hele "spillet". Det hjalp rigtig meget, fordi jeg lærte nye ord, jeg kunne anvende, når jeg f.eks. blev spurgt om forskellige ting.

Jeg synes, at det er SÅ fint, at du allerede interesserer dig for eksamen. Det er flot at se, at du har en interesse i at blive bedre, og du skal bare blive ved i alle dine andre fag også. Så kommer du i hvert fald langt :-)

Jeg giver dig et råd, som jeg selv ville have givet mig selv i 1.g (dog ikke lige tysk):

1. Brug rigtig meget tid på skriftlige afleveringer. Jeg formåede heldigvis at afslutte tysk med 12/12, hvilket krævede, at mange af afleveringerne skulle være til 12. Selvom karaktererne i 1.g ikke har nogen speciel indflydelse på dine karakterer i 2.g, ville jeg råde dig til at gøre dit bedste, og allerede fra nu af prøve at få mindst 7/10 i dine afleveringer. Spørg gerne om hjælp her på studieportalen.

2. Få en mentorJeg er helt overbevist om, at det er en af de bedste ting du kan gøre. I stedet for at bruge penge på sprogrejse (jeg har ikke nogen erfaring med dette), så ville jeg langt hellere anbefale, at du finder dig en tyskmentor som kan hjælpe dig. Du kan evt. kigge på dba.dk, hvor jeg har set mange mentorer, der underviser i sprog, heriblandt tysk. Find en der er kvalificeret (en der har selv har fået gode karakterer med tysk A, eller en lærer), ikke har den højeste timeløn (jeg ville personligt ikke give mere end 150 DKK) og en der har tid til f.eks. ugentlig tyskhjælp af 2 timer. Jeg har selv overvejet at få lektiehjælp i diverse fag, og snakker derfor ikke ud fra personlig erfaring. Jeg er dog, efter en del research, kommet frem til, at en mentor kan gøre alverdens forskel, når man starter i god tid - som du jo har chancen for.

3. Se tysk TV-serier. Jeg faldt over en spændende tysk serie, der hedder "Türkisch für Anfänger". Får nærmest lyst til at se serien igen! Den hjalp også meget både med forståelsen, udtalen og ordforrådet, så dette kan jeg helt sikkert også anbefale

4. Øv duolingo. Som jeg nævnte tidligere - duolingo! Det er en super god app, der er meget hjælpsom. Du får utvivlsomt et større tysk ordforråd, så længe du bruger appen kontinuert. Prøv evt. at se efter nogle andre apps, som kan hjælpe med en udvidelse af ordforrådet. Ordforrådet betyder nemlig meget, og kan være det der er det afgørende, hvis du ligger mellem to karakterer - med et godt ordforråd, der er udover det I har lært i skolen, vil du sandsynligvis få den høje karakter. 

5. Snak med din lærer. Det kan godt være, at du føler, at du kan lige så meget tysk som de andre i din klasse, men måske kan du mindre - måske kan du mere? Alt er ikke alting som det ser ud, og du kan egentligt ikke have nogen ide om, hvor meget de andre kan i tysk. Derfor synes jeg, at du skal snakke med din lærer. Spørg indtil hvordan vedkommende synes, at du klarer dig lige nu, spørg hvad du kan forbedre og del dine bekymringer om den mulige eksamen næste år. 

6. Når du har gjort ovenstående, og finder ud af, at tysk egentligt er meget sjovt, så overvej om du har lyst til at opgradere til A. Jeg blev til eksamen spurgt, hvorfor jeg ikke opgraderede til A. Det er noget jeg fortryder meget nu, da tysk A vidst ikke er "svært", når du først har godt styr på tysk B. Derudover er f.eks. engelsk A meget sværere end tysk A. Overvej det!

Og så ville jeg lige ønske dig al held og lykke med faget... Det tror jeg dog ikke du får brug for, hvis bare du bruger bare lidt af ovenstående - så skal du nok blive fremragende :-) 


Svar #2
11. januar 2018 af Stjerneskud2016

Mange,mange tak!

123456789999999


Skriv et svar til: Eksamen i tysk 2 g

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.