Fysik

Beregn smeltevandets sluttemperatur

16. januar 2018 af Louise1327 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har virkelig brug for hjælp til dette spørgsmål.

"En isklump (0 grader c) med massen 175g tilføres energien 75KJ, hvorved den smelter, og smeltevandet opvarmes. beregn smetevandets sluttemperatur"

Håber en kan hælpe mig!!


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. januar 2018 af mathon

         \small \textup{Energi der medg\aa r til opvarmning af smeltevandet:}

                          \small \small E_{opv}=(75\;kJ)-\left ( 0{.}175\;kg \right )\cdot \left ( 334\; \tfrac{kJ}{kg} \right )=16{.}55\; kJ

                          \small 16{.}55\; kJ=\left ( 0{.}175\; kg \right )\cdot \left ( 4{.}186\; \tfrac{kJ}{kg\cdot K} \right )\cdot \Delta T=\left (0{.}73255\; \tfrac{kJ}{K} \right )\cdot \Delta T

                          \small \Delta T=\frac{16{.}55\; kJ}{0{.}73255\; \tfrac{kJ}{K}}=22{.}6\;K=22{.}6\;C

                          


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. januar 2018 af Moderatoren

#0

Giv dit indlæg en sigende titel. På den måde er der større sandsynlighed for, at lektiehjælperne kan finde dit spørgsmål.

Skriv ikke med STORE BOGSTAVER, det opfattes som råben.


Svar #3
16. januar 2018 af Louise1327 (Slettet)

Tak, kan du også hjælpe mig med denne opgave?

"En marmorkugle med massen 0,025kr befinder sig 1,65m over gulvet (hvor Epot =0J) Beregn marmorkuglens potentielle energi"


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. januar 2018 af Moderatoren

#3 Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.

#1 "Lad, for så vidt muligt, være med at give endelige svar. Ofte er et hint meget mere værd for spørgeren end at få svaret serveret."


Brugbart svar (1)

Svar #5
16. januar 2018 af mathon

               \small E_{pot}=m\cdot g\cdot h


Svar #6
16. januar 2018 af Louise1327 (Slettet)

Mange tak


Skriv et svar til: Beregn smeltevandets sluttemperatur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.