Matematik

4km på 12 minutter

18. januar 2018 af rasmussenmaria (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej, jeg har lavet en færdighedsregning i matematik, og skal nu forklare nogle af opgaverne til mine klassekammerater. Jeg har lidt svært ved at huske hvordan jeg helt præcist har regnet en af dem ud, så jeg håber at I måske kan hjælpe. Opgaven handler om en pige der cykler med en hastighed på 20km/t, og så skal jeg så finde ud af hvor lang tid det tager for hende at cykle 4km. Jeg har fået svaret til 12 minutter, men jeg kan slet ikke finde en måde at forklare den på, så det ville gøre mig glad hvis der er en der kan give mig en slags formel for hvordan jeg kan forklare det videre. Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. januar 2018 af Egofaciens

Pigen cykler 20 km/t, hvilket vil sige, at hun på en time (60 minutter) kan cykle 20 km. 

Du skal finde ud af hvor lang tid det tager hende at cykle 4 km. Du ved, at 20 km tager 60 minutter, og du vil finde ud af, hvor lang tid 4 km tager.

Dette findes vha. følgende formel: tid =\frac{afstand}{hastighed}

Sæt afstanden på 4 km ind, og divider med 20 km/t. Herved får du tiden i t (timer).


Svar #2
18. januar 2018 af rasmussenmaria (Slettet)

:)


Svar #3
18. januar 2018 af rasmussenmaria (Slettet)

#1

Pigen cykler 20 km/t, hvilket vil sige, at hun på en time (60 minutter) kan cykle 20 km. 

Du skal finde ud af hvor lang tid det tager hende at cykle 4 km. Du ved, at 20 km tager 60 minutter, og du vil finde ud af, hvor lang tid 4 km tager.

Dette findes vha. følgende formel: tid =\frac{afstand}{hastighed}

Sæt afstanden på 4 km ind, og divider med 20 km/t. Herved får du tiden i t (timer).

Okay men det skal jo helst kunne regnes ud i hovedet eller på papir da det jo er en færdighedsregning, så ville den forklaring stadig virke?


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. januar 2018 af Mathias7878

\small tid = \frac{afstand}{hastighed} = \frac{4 \ km}{20 \ \frac{km}{t}} = 0.2 \ timer = 0.2 \cdot 60 \ minutter = 12 \ minutter

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. januar 2018 af Egofaciens

#3
#1

Pigen cykler 20 km/t, hvilket vil sige, at hun på en time (60 minutter) kan cykle 20 km. 

Du skal finde ud af hvor lang tid det tager hende at cykle 4 km. Du ved, at 20 km tager 60 minutter, og du vil finde ud af, hvor lang tid 4 km tager.

Dette findes vha. følgende formel: tid =\frac{afstand}{hastighed}

Sæt afstanden på 4 km ind, og divider med 20 km/t. Herved får du tiden i t (timer).

Okay men det skal jo helst kunne regnes ud i hovedet eller på papir da det jo er en færdighedsregning, så ville den forklaring stadig virke?

Ja, sagtens! Se #4.


Skriv et svar til: 4km på 12 minutter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.