Studievalg og videregående studie
Hvordan valgte i "det rigtige" studie?
Hej, jeg vil gerne starte på et studie til sommer efter mit sabatår.
Jeg har i min gymnasietid været ret sikker på mit studievalg, men efter en del forskelligt arbejde i mit sabbatår , er jeg blevet i tvivl om jeg vælger rigtigt.
Hvordan valgte i studie?
Jeg har altid været meget interesseret i politiets arbejde, men da jeg mener, at arbejdet som politibetjent ikke er helt det rigtige for mig, tænkte jeg, at jeg ville læse jura, for at komme ind til politiet ad den vej.
Som skrevet har jeg arbejdet en del i mit sabbatår og konstateret, at jeg ikke er typen til kontorarbejde, men har brug for at arbejde med mennesker i høj grad.
Medicin er ligeledes noget, der har haft min interesse i lang tid. Da jeg er et familiemenneske med stort F og ønsker, at stifte familie forholdsvis tidligt, er min bekymring, at medicin ville sætte en stopper for dette ønske. Derudover vil skifteholdsarbejde som læge jo yderligere besværliggøre familiestiftelsen.
Den sidste mulighed jeg overvejer pt er odontologi. Her synes jeg, at mit ønske om et arbejde med mennesker i retningen af medicin kombineres med et ikke alt for langt studie.
Nu vil jeg lige høre, om i har nogle råd, hvordan man bedst finder ud af, hvad man skal vælge i sidste ende?
Måske der også er nogle jura-, medicin- eller odontologistuderende, som kan komme med nogle gode og dårlige ting ved deres studier, eller hvilke overvejelser der ligger bag deres studievalg?
På forhånd tak :-)
Svar #1
20. januar 2018 af Smut1
Jeg valgte kun ud fra faglig interesse. Jeg var også bevidst om, hvilke arbejdsformer der var KU, SDU, AU, AAU, og er blevet rigtig glad for den faglige frihed, jeg har opnået på KU!
Svar #2
20. januar 2018 af Egofaciens (Slettet)
I forhold til medicin og familieliv kan det sagtens lade sig gøre, så længe du selvfølgelig er klar på at arbejde hårdt. Jeg kender fx flere, der har fået flere børn i løbet af medicinstudiet, og så taget barsel på 6 mdr. Herefter kan du fx kigge specialer som hudlæge, osv, hvor der samtidig er plads til familieliv :) Der er også en stor mangel på praktiserende læger, som jo vidst også tillader plads til familieliv.
Ellers synes jeg, at du har helt ret mht odontologi og familieliv. Det virker til at kombinere alle dine "ønsker" temmelig godt :)
Svar #3
20. januar 2018 af DrNielsen
Som studerende kan du sagtens få familieliv til at fungere på medicin. Når du bliver færdig vil du de første år være beskyttet lovmæssigt, hvilket i praksis betyder at du ikke kan komme til at arbejde mere end 37 timer / uge. Selvfølgelig er der vagter og weekendarbejde - det hører med. Tænk på hvor mange læger der har fået det til at fungere. Speciale kan også have indflydelse på din arbejdstid. Som eksempelvis privatpraktiserende bestemmer du jo selv dine arbejdstider.
Har du spørgsmål til livet som medicinstuderende eller livet efter, skal du være velkommen til at skrive :-)
Skriv et svar til: Hvordan valgte i "det rigtige" studie?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.