Matematik

bestem monotomiforhold

25. januar 2018 af soer381k - Niveau: A-niveau

hej sidder med en opgave hvor jeg skal bestemme monotomiforholdene for f(x)=(x+1)*e^-x. Det har jeg prøvet men f'(x) giver bare en virkelig mærkelig og uhåndterlig mængde: df(x) ? (−ln(e)*x-ln(e)+1)*e^(−x)

jeg har vedhæftet mine monotomiforhold men er der ikke nogen som ville sige om/hvad jeg gør forkert fordi det ser mærkeligt ud 

Vedhæftet fil: 777.docx

Brugbart svar (2)

Svar #1
25. januar 2018 af fosfor (Slettet)

Du har skrevet "e" ind forkert. Dit CAS opfatter det som et symbol uden numerisk værdi i stedet for det rigtige e = 2.71... som jeg ikke ved hvordan skal skrives..

Brugbart svar (1)

Svar #2
25. januar 2018 af MatHFlærer

Du skal formentlig ud et sted i "symboler" i Nspire eller hvad det hedder, og finde e^x, for som #1 skriver, så læser Nspire det som et symbol uden numerisk værdi, og så det klart det går galt. :)

Svar #3
25. januar 2018 af soer381k

tak for hjælpen det havde jeg ikke tænkt over :-)

Brugbart svar (1)

Svar #4
25. januar 2018 af Mathias7878

Du kan vist også skrive exp i stedet for e

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #5
26. januar 2018 af mathon

\small \textup{ved brug af produktreglen:}

\small f{\, }'(x)=
                                       \small \left ((x+1) \cdot e^{-x} \right ){}'=1\cdot e^{-x}+\left ( x+1 \right )\cdot e^{-x}\cdot (-1)=e^{-x}-\left ( x+1 \right )\cdot e^{-x}=       

\small (1-(x+1))e^{-x}=

Brugbart svar (0)

Svar #6
26. januar 2018 af mathon

\small f{\, }'(x)=(1-(x+1))e^{-x}=\small -xe^{-x}

\small \small \textup{MONOTONIFORHOLD}

\small \textup{fortegnsvariation}
\small \textup{for }f{\, }'(x)\textup{:}                        +             0              -
                          _____________0 _____________
\small \textup{monotoni}                               \small \textup{globalt max}
\small \textup{for }f(x)\textup{:}                    \small \textup{voksende}                  \small \textup{aftagende}

Skriv et svar til: bestem monotomiforhold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.