Matematik

Hjælp til bestem parameterfremstilling for linje

29. januar 2018 af annahansen2 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej 

Er der nogle, der kan hjælpe mig og forklare mig hvordan jeg kan løse opgaven på vedhæftet billede?

Jeg har især svært ved at bestemme parameterfremstilling, så hvis er er en, der kan hjælpe med, vil det  være rart. 

På forhånd tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. januar 2018 af fosfor (Slettet)

(x,y,z) = A + AD * t

Svar #2
29. januar 2018 af annahansen2 (Slettet)

#1 Kan du uddybe det lidt? 

Hvordan kan jeg bruge formlen?

På forhånd tak

Brugbart svar (1)

Svar #3
29. januar 2018 af mathon

\small \small \textup{N\aa r P(x,y,z) er et vilk\aa rligt punkt p\aa \ linjen gennem A og D}
\small \textup{g\ae lder:}
                  \small \small \overrightarrow{OP}=\overrightarrow{OA}+t\cdot \overrightarrow{AD}\; \; \; \; \; t\in\mathbb{R}

\small \begin{pmatrix} x\\y \\ z \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 10\\0 \\ 0 \end{pmatrix}+t\cdot \begin{pmatrix} 0-10\\10-0 \\ 7-0 \end{pmatrix}

\small \begin{pmatrix} x\\y \\ z \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 10\\0 \\ 0 \end{pmatrix}+t\cdot \begin{pmatrix} -10\\10 \\ 7 \end{pmatrix}

Svar #4

#3 Tak det hjalp meget. 

Er der en, der kan hjælpe med opgave b - hvordan bestemmer jeg parallelogrammets areal. Jeg kender godt formlen, men jeg er i tvivl om hvad jeg præcist skal indsætte i formlen

Og er der nogle der kan hjælp med opgave c, hvordan jeg kan bestemme længden af PQ?

På forhånd tak

Svar #5

b) Areal af parallelogram: A=b*h

Facit 

A(DEFG)=\sqrt[10]{113}=106,3

Hvordan kan jeg bestemme bredden og højden?

Brugbart svar (0)

Svar #6

\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \textup{Parallellogrammet DEFG udsp\ae ndes af vektorerne }\overrightarrow{FG}=\begin{pmatrix} -10\\10 \\ -2 \end{pmatrix}\textup{ og }\overrightarrow{FE}=\begin{pmatrix} -10\\0 \\ 3 \end{pmatrix}

\overrightarrow{FG}\times \overrightarrow{FE}=\begin{pmatrix} 30\\50 \\ 100 \end{pmatrix}
\textup{hvorfor arealet er:}
                                    A_{par}=\left | \overrightarrow{FG}\times \overrightarrow{FE} \right |=\sqrt{30^2+50^2+100^2}=115{.}758

Svar #7

#6 Hvordan får du? 

\underset{FG}{\rightarrow}=-10,10,-2

Jeg får \underset{FG}{\rightarrow}=(0,10,-2)

Brugbart svar (1)

Svar #8

\textup{En parameterfremstilling for linjen gennem P(5;5;6{.}5) parallel med z-aksen}
\textup{er:}
                                 \overrightarrow{OQ}=\overrightarrow{OP}+s\cdot \overrightarrow{k}\; \; \; \; \; \; s\in\mathbb{R}

\small \small \begin{pmatrix} x\\y \\ z \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 5\\5 \\ 6{.}5 \end{pmatrix}+s\cdot \begin{pmatrix} 0\\0 \\ 1 \end{pmatrix}
\textup{sammenholdt med}

\small \begin{pmatrix} x\\y \\ z \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 10\\0 \\ 0 \end{pmatrix}+t\cdot \begin{pmatrix} -10\\10 \\ 7 \end{pmatrix}                 \textup{giver:}

5+0=10-10t

t=\tfrac{1}{2}

6{.}5+s=\tfrac{1}{2}\cdot 7
                                  s=-3
\textup{hvorfor:}
                                  Q=\left (5;5;3{.}5 \right )

Svar #9

#8. Okay tak for forklaringen. Jeg har et sidste spørgsmål 

Hvordan beregner jeg opgave c (længden af PQ)?

På forhånd tak 

Brugbart svar (0)

Svar #10

\small \overrightarrow{PQ}=\begin{pmatrix} 5-5\\5-5 \\ 3{.}5-6{.}5 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 0\\0 \\ -3 \end{pmatrix}

\small \left | \overrightarrow{PQ} \right |=3

Svar #11

Hvordan får du 3,5 og 6,5? 

Det forstår jeg ikke helt.

Brugbart svar (0)

Svar #12

\small \textup{I opgaveteksten er det oplyst, at}
                                                      \small P\left ( 5,5,6{.}5 \right )
\small \textup{og Q er ovenfor beregnet til}
                                                      \small \small Q\left ( 5,5,3{.}5 \right )

Brugbart svar (1)

Svar #13
30. januar 2018 af ringstedLC

#6 Hvordan får du? 

\underset{FG}{\rightarrow}=-10,10,-2

Jeg får \underset{FG}{\rightarrow}=(0,10,-2)

Det gør jeg også...

Skriv et svar til: Hjælp til bestem parameterfremstilling for linje

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.