Filosofi

SRP hjælp! det gode liv.

30. januar 2018 af Mrvoid (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har et spørgsmål. Mit fag er ikke filosofi, men idéhistorie, hvilket jeg er overbevist om minder meget om filosofi.

Jeg er blevet bedt om, som at Redegør for sammenhængen mellem det gode liv og det lange liv med inddragelse af relevante synspunkter fra idehistorie.

Jeg har dog meget svært ved at finde litteratur, der viser nogen som helst sammenhæng mellem det gode og det lange liv. Jeg kan kun finde Aristoteles, der siger, at hvis vi er gode mennesker får vi et godt liv. Men derimod må der være en længsel for et uendeligt liv/langt liv, i det at mennesket har så mange myter omkring evigt liv, Archilleus, Den hellige gral, paradis og jeg kunne blive ved. Problemet er, jeg kan ikke finde noget der binder de to ting sammen. Plz hjælp :D


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. januar 2018 af Smut1

Hvad med de ti bud? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. januar 2018 af siav4000 (Slettet)

'At være eller ikke, sådan er det - om det er ædlest for et sind at tåle den tøjlesløse skæbnes hvasse skyts eller gå væbnet mod et hav af plager og ende dem med trods. At dø, at sove - så enkelt; og at sige, søvnen ender den hjerteve, de tusind styrkeprøver, vort kød har arvet - vist er det en udgang, man fromt må ønske sig.At dø, at sove - at sove, måske drømme. Dér er knuden, for hvad får vi at se i dødens søvn, når vi blir kroppens kval og uro kvit? Dét får os til at tøve, dét er tanken, der gir vor trængsel alt for langt et liv, for hvem gad bære verdens pisk og spot, tyrannens overgreb, den stoltes hån, et vraget hjertes pinsler, lovens træghed, oppustet embedshovmod og de spark, fortjenstfuldheden får af usselrygge, hvis han ku gøre regnebrættet op med blot en dolk?'

- Hamlet


Skriv et svar til: SRP hjælp! det gode liv.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.