Generelt

Italiensk eller engelsk A?

10. februar 2018 af hejgutter

Hej gutter

Jeg starter på STX efter sommerferien, og tror jeg tager fysik og matematik på A niveau. Det gymnasie jeg skal gå på har italiensk A som fremmedsprog. Jeg er ikke særlig god til fransk for at være helt ærligt, men har hørt at fem A-fag er meget hårdt. Jeg overvejer også at løfte engelsk fra B til A, da jeg har rene 12-taller i engelsk.

Hvad synes i er lettest, italiensk A eller engelsk A?

Hvor mange timer om dagen vil jeg cirka skulle bruge på lektier med fem A-fag?

Har jeg tid til et deltidsjob (ca 5 timer om ugen) og fritidsaktiviteter (jeg spiller musik på højt plan, bruger ca 15 timer om ugen) med 5 A-fag?
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. februar 2018 af fosfor

Når man vælger 5 A-fag er det næsten altid sådan, at det 5'te A-fag er et frivilligt valgfag ud over hvad der er obligatorisk. I så fald får du ca. 4 timers lektioner mere end ellers i 3.g. Hvor mange flere lektier der vil være afhænger meget af fag/lærer. Jeg tog Tysk A som ekstra fag og fik en lærer der så godt som aldrig gav lektier.

Med italiensk A får du et fag hvor det rent sproglige tæller 99%. Engelsk A er meget mere bredspektret.


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. februar 2018 af jbmm

Hvis du synes, at fransk er svært, så vil du også synes at italiensk er svært, da grammatikken på de 2 sprog ligner hinanden rigtig meget med mange verbalbøjninger i både indikativ og konjunktiv samt 2 datider.
Udtalen er derimod lidt nemmere på italiensk.


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. februar 2018 af OliverHviid

Husk også på at blot fordi du får "rene 12-taller" i engelsk på folkeskoleniveau, så er det ikke ensbetydende med at det samme kommer til at ske i gymnasiet. Dette er ikke for at skræmme dig, og det er da muligt at du er i stand til at få gode karakterer i engelsk på gymnasieniveau. Jeg skriver det blot fordi der var mange "12-tals-elever" fra min klasse der fik et chok da de pludselig fandt ud af at gymnasieengelsk og folkeskoleengelsk ikke var det samme.


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. februar 2018 af guzbak

Jeg ville helt klart tage engelsk A, hvis du er dygtig til engelsk i forvejen. Jeg fik også 12-taller i engelsk i folkeskolen, og gymnasiet tror jeg at min laveste karakter på engelsk A så blev 10.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Italiensk eller engelsk A?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.